W Świnoujściu odbyło się dzisiaj oficjalne wprowadzenie nowego promu Polferries Varsovia na linię do Ystad. Była to okazja do powitania jednostki i zaprezentowania jej mediom, oficjelom i partnerom, bo statek pływa między Świnoujściem i Ystad już od ponad miesiąca.
Zbudowany w Cantiere Navale Visentini nowy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Varsovia został dzisiaj uroczyście wprowadzony na linię. Oficjalne powitanie i prezentacja jednostki odbyło się na jej pokładzie w terminalu promowym w Świnoujściu. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele mediów, lokalni oficjele, partnerzy, zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Varsovia, która przypłynęła do Polski w drugiej połowie lipca, to największy prom we flocie Polferries, a zarazem pierwszy zupełnie nowy statek tego armatora od ponad dwóch dekad.
– Wszystko jest świeże, nowe, także my jako załoga uczymy się statku i rzeczy, które przydadzą nam się w dalszej pracy. To jest taka faza pół roku, kiedy dajemy sobie czas na poznanie tej jednostki pod względem manewrowym, pod względem maszyny, a także i obsługi hotelu. Jednostka jest nowa i to jest ta różnica względem innych promów. Wszystkie nasze poprzednie promy były z rynku wtórnego i miały już jakąś przeszłość – mówi kpt. ż. w. Olga Sidor, kapitan promu Varsovia.
Wprowadzenie Varsovii na linię ma stanowić nowe otwarcie dla Polferries. Statek dysponuje 230 kabinami o różnych standardach, strefą gastronomiczną z barem i restauracją (w kuchni statku zainstalowano nawet piece do prawdziwej włoskiej pizzy), sklepem i przestrzenią rozrywkową dla pasażerów. To zupełnie nowa jednostka, wybudowana od zera, jest zatem wyposażona w nowoczesne systemy i oparta na współczesnych technologiach. Ma 216 metrów długości, 28 metrów szerokości i linię ładunkową o długości 3 kilometrów, na której pomieści się do 140 ciężarówek (na trzech pokładach) oraz 200 aut osobowych (na dwóch kolejnych pokładach). Na pokładzie podróżować może 920 pasażerów i 60 członków załogi. Prom jest zasilany silnikami pracującymi na LNG.
– Dzisiejsze wydarzenie pokazuje, jak znaczący postęp osiągnęli nasi krajowi armatorzy, jak dobrze rozumieją rynek oraz jego potrzeby. Świadomość, że współczesna konkurencja wymaga nowoczesnych, specjalnie zaprojektowanych jednostek, dostosowanych do konkretnej linii i armatora, jest kluczowa – podkreśla Jarosław Siergiej, prezes portów Szczecin i Świnoujście.
Jednostka jest wyczarterowana na 10 lat z opcją zakupu po upłynięciu 6 lat czarteru. Okres amortyzacji nowej jednostki jest przewidywany na około 20 lat, z możliwością użytkowania promu przez okres nawet 40–50 lat, co podkreśla długoterminowy charakter tej inwestycji.
– Jeżeli uda się zrealizować pomysł wspólnie z Unity Line i na tej linii będą kursować jedynie dwa promy pasażerskie, wyniki finansowe mogą ulec znaczącej poprawie. Obecnie szacujemy, że linia ta będzie rentowna, choć z niewielkim zyskiem. Jednak z promem Mazovia, który jest już niemal w pełni zamortyzowany, rentowność tej trasy powinna znacznie wzrosnąć – mówi Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Varsovia na trasie Ystad zastąpiła prom Cracovia. Jednostka funkcjonuje w stałym serwisie, wypływa ze Świnoujścia o godzinie 12:30, z Ystad zaś startuje o 22:45. Wahadłowo na tej trasie pływa również inny prom Polferries – Mazovia. Cracovia natomiast popłynie na Morze Śródziemne w ramach czarteru dla algierskiego przewoźnika Nouris El Bahr Ferries i pływać będzie między portami w Algierii i Francji. Wysłużona Baltivia została sprzedana armatorowi z Gruzji i będzie pływać na Morzu Czarnym. Prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Piotr Redmerski poinformował, że załoga ze sprzedanego ro-paxa pracuje obecnie na nowej Varsovii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii