Donald Trump ogłosił, że negocjuje z Finlandią zakup „starego” lodołamacza, który ma być szybkim rozwiązaniem na deficyt tego typu jednostek w USA. Wielu zakładało, że chodzi o wybudowany w 2016 roku ceniony statek Polaris. Ten jednak nie jest na sprzedaż. Według mediów, Trump rozmawia z Finami o 32-letniej Fennice.
Donald Trump podał, że rozmawia z prezydentem Finlandii Alexandrem Stubbem o zakupie nowego lodołamacza dla USA. W dalszej perspektywie Stany chcą zamówić w Finlandii nowe jednostki, ale rozwiązaniem „na teraz” ma być kupno starszego statku. Trump, który określił Stubba mianem „bardzo dobrego golfisty” stwierdził, że zaoferował prezydentowi Finlandii „jedną trzecią ceny” i że negocjują. Media odnotowały, że Trump nie mówił o propozycji do końca serio, ale jednocześnie zainteresowały się tym, jaka jednostka wchodzi w grę.
Pierwotnie sądzono, że Finowie mogą chcieć sprzedać lodołamacz Polaris, ceniony ze względu na swoją moc, sprawność i walory konstrukcyjne. Statek został zbudowany w 2016 roku i jest uznawany za jeden z najlepszych w swojej klasie. Okazuje się jednak, że Polaris nie jest na sprzedaż, a prezydenci najprawdopodobniej rozmawiają o statku Fennica – 32-letnim lodołamaczu, który pracował m.in. u wybrzeży Alaski, a także pokonał Północną Drogę Morską.
Fennica, pomimo swojego wieku, jest również bardzo dobrze oceniana przez fachowców. Ma cztery silniki o łącznej mocy 28 tys. koni mechanicznych, jest w stanie pokonać pokrywę lodową o grubości prawie 80 cm z prędkością 9 węzłów, ale poradzi sobie także z lodem sięgającym 1,8 metra. Jej kadłub ma nieco inną konstrukcję niż w przypadku wielu innych lodołamaczy, by statek lepiej zachowywał się na wzburzonych wodach.
Fennica została zbudowana z myślą nie tylko o konwojowaniu innych jednostek przez lód, ale także jako statek roboczy. Ma 230 uciągu na palu i może operować na morzu do 65 dni. Jest wyposażona w system dynamicznego pozycjonowania. Mimo tego, jak wytykają eksperci, zużywa więcej paliwa w porównaniu z jednostkami roboczymi bez klasy lodowej.
Według mediów transakcja dotycząca Fenniki miałaby być częścią większego pakietu, w którym znalazłoby się także zamówienie dwóch zupełnie nowych lodołamaczy. Dodają jednak, że potencjalny zakup statku nie został uwzględniony we wniosku budżetowym Białego Domu ani w procedowanej ustawie budżetowej. Trump musiałby więc uzyskać akceptację budżetową ze strony Kongresu. Prezydent jednak potwierdził, że nie zwrócił się w tej sprawie do Kongresu. „Chcieliby mnie za to zdymisjonować” – skomentował.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów