Szkolny bark* LE QUY DON zbudowany przez polską stocznię Marine Projects Ltd dla wietnamskiej Akademii Marynarki Wojennej w Nha Trang został zwodowany w Gdańsku.
Wodowanie odbyło się w kilku etapach. Najpierw załadowano kadłub jednostki z lądu (z nabrzeża zakładu produkcyjnego na Stogach) na barko-ponton. Potem był on holowany (Martwą i Śmiałą Wisłą, przez Górki Zachodnie, wokół Portu Północnego) do portu wewnętrznego na akwen byłej Stoczni Gdańskiej. Tam nastąpiło przesunięcie kadłuba na dok pływający firmy Baltic Engineering Sp. z o.o. Następnie jednostka wróciła do stoczni macierzystej, gdzie będą przeprowadzone prace wykończeniowe.
Kontrakt na budowę żaglowca z Wietnamską Ludową Marynarką Wojenną podpisał Polski Holding Obronny. Żaglowiec został zaprojektowany przez Choreń Design & Consulting, stępkę pod budowę położono 2 lipca 2014 roku. Kontrakt obejmuje również przeszkolenie wietnamskiej załogi. Ponadto bark ma być przeprowadzony z częściowo polską załogą do Wietnamu, w którym odbędzie się oficjalny odbiór.
- Szkolenie odbędzie się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni i na ORP Iskra. I już jesienią przeszkolona załoga wyruszy w pierwszy rejs na nowej jednostce – komentuje Bogdan Sienkiewicz, rzecznik Choreń Design & Consulting.
Załoga żaglowca stała składać się będzie z kadry dowódczej liczącej 30 osób i 80 kadetów. Żaglowiec zostanie uzbrojony w 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM - Bm kalibru 12,7 mm w wersji morskiej. Dostarczą je Zakłady Mechaniczne Tarnów SA. Decyzja o uzbrojeniu barku wynika z tego, że jednostka będzie również wykonywała zadania patrolowe na wodach przybrzeżnych Wietnamu.
LE QUY DON w liczbach
długość całkowita - 67 m
długość kadłuba - 58,3 m
szerokość - 10 m
wysokość boczna - 5,75 m
zanurzenie - 3,6 m
wyporność - 857 ton
tonaż pojemnościowy brutto - 714 jednostek
pojemność - 80 kadetów oraz 30 członków dowództwa
powierzchnia żagli - 1400 m²
długość masztów - 40 m
*Statek żaglowy o trzech lub więcej masztach, na którym ostatni maszt (stermaszt) ma żagiel gaflowy, pozostałe rejowe. Przy większej niż 3 liczbie masztów, po nazwie "bark" wymienia się liczbę masztów np.: bark pięciomasztowy. Nazwa "bark" używana była głównie na przełomie XIX-XX wieku. Barki wykrzystywane były wówczas do przewozu zboża do Australii, saletry lub guano z Chile do Europy i Stanów Zjednoczonych. Były to największe żaglowce o stalowych kadłubach i pojemności brutto ponad 5 tys. RT. Największym barkiem był "France" o nośności przeszło 8000 t, pojemności 5633 RT. Na początku XIX w. barki służyły także jako statki wielorybnicze.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów