pc/remontowa-rsb.pl
W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding w poniedziałek odbyła się uroczystość palenia blach jednostki B 618/1, inaugurująca budowę serii 2 statków wielozadaniowych zamówionych przez Urząd Morski w Szczecinie. Nowoczesne, uniwersalne jednostki zostaną przekazane armatorowi w połowie 2020 roku.
Kontrakt na budowę statków podpisany został 5 marca 2018 roku w Szczecinie. Od tego momentu rozpoczęły się intensywne uzgodnienia projektu technicznego oraz badania modelowe, których zwieńczeniem było uroczyste palenie blach stanowiące rozpoczęcie procesu budowy jednostki.
Jednostki przeznaczone będą miedzy innymi do:
Statki zbudowane zostaną według projektu opracowanego przez należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Desing & Consulting. Każdy z nich ma mieć długość około 60 m i szerokość 12,8 m. Jednostki mają osiągać prędkość 15 węzłów.
Nadbudówka z pomieszczeniami mieszkalnymi i technicznymi usytuowana będzie w rejonie dziobu/śródokręcia z otwartym pokładem w rejonie rufy. Poszycie kadłuba jak dla lodołamacza, wzmocnione wg wymagań klasy lodowej L1, kształt dziobu odpowiedni dla kruszenia lodu. Jednostki będą posiadały system napędu spalinowo-elektryczny pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu rożnych funkcji.
Energię elektryczną dostarczają cztery agregaty prądotwórcze o około 4x1000 kWe o napięciu 690V 50/60Hz, poprzez transformatory zasilane są odbiory 440V i 230V. W zależności od potrzeb mogą pracować cztery, trzy, dwa lub jeden dowolny agregat. Agregat awaryjny zasila sieć 440V i 230V 50/60 Hz.
Główny napęd będą stanowić dwa pędniki azymutalne ze stałą śrubą w dyszy z napędem elektrycznym 690V, 50/60 Hz. W części dziobowej statku będzie zainstalowane urządzenie napędowo-sterowe.
Na ich pokładzie będzie zainstalowany dźwig pokładowy typu dostosowanego do funkcji o wysięgu minimum od 17 do 25 m. Dwie ładownie na śródokręciu, dwa podpokładowe zbiorniki dla gromadzenia zebranych zanieczyszczeń ropopochodnych.
Na statku będą zainstalowane urządzenia i wyposażenie hydrograficzne do pomiarów morskich w tym do obsługi pojazdu podwodnego (ROV). Przewidziano oddzielną kabinę hydrograficzną z odpowiednim wyposażeniem niezbędnym dla wykonania opracowań pomiarów.
Statki będą wykorzystywane na obszarach podległych urzędom morskim w Szczecinie i w Gdyni. Zastąpią dwa bliźniacze 35-letnie statki – gdyńskiego Zodiaka i szczecińską Planetę.
Inwestycja jest realizowana z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Wartość umowy to ok. 213,5 mln złotych. 85 proc. pochodzi z funduszy unijnych.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli