pc/remontowa-rsb.pl
W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding w poniedziałek odbyła się uroczystość palenia blach jednostki B 618/1, inaugurująca budowę serii 2 statków wielozadaniowych zamówionych przez Urząd Morski w Szczecinie. Nowoczesne, uniwersalne jednostki zostaną przekazane armatorowi w połowie 2020 roku.
Kontrakt na budowę statków podpisany został 5 marca 2018 roku w Szczecinie. Od tego momentu rozpoczęły się intensywne uzgodnienia projektu technicznego oraz badania modelowe, których zwieńczeniem było uroczyste palenie blach stanowiące rozpoczęcie procesu budowy jednostki.
Jednostki przeznaczone będą miedzy innymi do:
Statki zbudowane zostaną według projektu opracowanego przez należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Desing & Consulting. Każdy z nich ma mieć długość około 60 m i szerokość 12,8 m. Jednostki mają osiągać prędkość 15 węzłów.
Nadbudówka z pomieszczeniami mieszkalnymi i technicznymi usytuowana będzie w rejonie dziobu/śródokręcia z otwartym pokładem w rejonie rufy. Poszycie kadłuba jak dla lodołamacza, wzmocnione wg wymagań klasy lodowej L1, kształt dziobu odpowiedni dla kruszenia lodu. Jednostki będą posiadały system napędu spalinowo-elektryczny pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu rożnych funkcji.
Energię elektryczną dostarczają cztery agregaty prądotwórcze o około 4x1000 kWe o napięciu 690V 50/60Hz, poprzez transformatory zasilane są odbiory 440V i 230V. W zależności od potrzeb mogą pracować cztery, trzy, dwa lub jeden dowolny agregat. Agregat awaryjny zasila sieć 440V i 230V 50/60 Hz.
Główny napęd będą stanowić dwa pędniki azymutalne ze stałą śrubą w dyszy z napędem elektrycznym 690V, 50/60 Hz. W części dziobowej statku będzie zainstalowane urządzenie napędowo-sterowe.
Na ich pokładzie będzie zainstalowany dźwig pokładowy typu dostosowanego do funkcji o wysięgu minimum od 17 do 25 m. Dwie ładownie na śródokręciu, dwa podpokładowe zbiorniki dla gromadzenia zebranych zanieczyszczeń ropopochodnych.
Na statku będą zainstalowane urządzenia i wyposażenie hydrograficzne do pomiarów morskich w tym do obsługi pojazdu podwodnego (ROV). Przewidziano oddzielną kabinę hydrograficzną z odpowiednim wyposażeniem niezbędnym dla wykonania opracowań pomiarów.
Statki będą wykorzystywane na obszarach podległych urzędom morskim w Szczecinie i w Gdyni. Zastąpią dwa bliźniacze 35-letnie statki – gdyńskiego Zodiaka i szczecińską Planetę.
Inwestycja jest realizowana z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Wartość umowy to ok. 213,5 mln złotych. 85 proc. pochodzi z funduszy unijnych.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów