Południowokoreański koncern stoczniowy Hyundai Heavy Industries (HHI) wygrał przetarg na budowę jednostki regazyfikacyjnej dla terminalu LNG w Kaliningradzie. Inwestycja jest warta 295 milionów dolarów i zostanie zakończona w ciągu dwóch lat.
HHI w wyścigu po zamówienie na budowę jednostki (zwanej też pływającym terminalem LNG), wyprzedziła dwóch konkurentów ze swojego kraju: Daewoo Shipbuidling & Marine Engineering oraz Samsung Heavy Industries. Jednostka regazyfikacyjna będzie połączona z terminalem w Królewcu poprzez 3,5 kilometrowy rurociąg, który będzie się ciągnął wzdłuż Mierzei Kurońskiej. Po zakończeniu inwestycji terminal pływający LNG będzie mógł obsłużyć dziennie 9 mln m.szesc. gazu.
- Możliwość dostarczania LNG drogą morską zwiększy bezpieczeństwo energetyczne w obwodzie kaliningradzkim, który jest położony w trudnej dla nas pozycji geograficznej – powiedzieli przedstawiciele Gazpromu, przyszli właściciele jednostki regazyfikacyjnej.
Budowa takiego pływającego terminalu pokazuje, że Rosjanie nie zamierzają transportować paliwa LNG przez gazociąg przebiegający przez Litwę. W tym celu powstanie również większy terminal LNG w Kaliningradzie (jego właścicielem będzie również Gazprom), który z czasem będzie przejmował rolę jednostki regazyfikacyjnej. Gazoport ma być oddany do użytku dopiero w IV kwartale 2020 roku. Jego moc będzie liczyć 10 mln ton rocznie. Wartość inwestycji szacuje się na 10 mld dolarów.
Realizacja tego projektu zakłada ułożenie 360-kilometrowego gazociągu łączącego bałtycki terminal z Jednolitym Systemem Zaopatrzenia w Gaz (JSG). Surowiec z tej fabryki ma trafiać do odbiorców w Europie i Ameryce Łacińskiej. Realizacja tego przedsięwzięcia będzie jednak zależna nie tylko od sytuacji finansowej Rosji i Gazpromu (a tak jest obecnie opłakana), ale także od sytuacji geopolitycznej. Rosjanie nie posiadają bowiem swojej technologii skraplania gazu. Licencje na takie technologie posiadają koncerny z USA, krajów Unii Europejskiej i Japonii. Gazprom musiałby więc znaleźć partnera z tych państw.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów