sons
Prawie 52 mld zł wynoszą planowane inwestycje sieciowe w elektroenergetyce w najbliższych pięciu latach, które operatorzy systemów dystrybucyjnych i przesyłowego uzgodnili z Prezesem URE w swoich planach rozwoju.
Plany takie sporządzają i uzgadniają z regulatorem Polskie Sieci Elektroenergetyczne - operator systemu przesyłowego oraz pięciu największych operatorów systemów dystrybucyjnych: Enea Operator, Energa Operator, PGE Dystrybucja, Tauron Dystrybucja oraz innogy Stoen Operator.
Jak poinformował w środę URE, z zatwierdzonych dokumentów wynika, że do 2025 r., największe przedsiębiorstwa sieciowe planują zainwestować prawie 52 miliardy złotych w infrastrukturę sieciową. Zdecydowana większość środków skierowana zostanie na budowę, rozbudowę, modernizację i odtworzenie majątku sieciowego - zaznaczył Urząd.
„Planowane nakłady inwestycyjne mają między innymi na celu zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej oraz budowę transgranicznych połączeń systemów przesyłowych umożliwiających integrację rynków” - podkreślił Prezes URE Rafał Gawin. Jak dodał, inwestycje umożliwią również korzystanie z zielonej energii, między innymi dzięki budowie połączeń z morskimi farmami wiatrowymi.
Urząd przypomniał, że rozwój sieci wymaga zaangażowania znacznych środków finansowych i plany rozwoju mają długookresowe konsekwencje finansowe, zarówno dla przedsiębiorstw jak i ich odbiorców. Mają np. bezpośrednie przełożenie na poziom przyszłych taryf przedsiębiorstw sieciowych. Koszty wynikające z nakładów inwestycyjnych przedsiębiorstw stanowią bowiem podstawę do kalkulacji taryf.
Rolą regulatora jest dbałość o to, by plany inwestycyjne uwzględniały długookresową maksymalizację efektywności nakładów i kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa oraz by nie powodowały w poszczególnych latach na nadmierny wzrost cen i stawek opłat dla odbiorców, jednocześnie zapewniając ciągłość, niezawodność i odpowiednią jakość dostaw energii i gazu - podkreślił URE
„W modelu wynagradzania kapitału zaangażowanego w działalność dystrybucyjną lub przesyłową istnieje parametr, który rozlicza w kolejnym roku niewykonane inwestycje lub te wykonane dodatkowo, ponad planowane nakłady. Ograniczenie inwestycji przez przedsiębiorców obniżałoby wysokość zwrotu z kapitału” - wyjaśnił prezes Gawin.(PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii