Małe i średnie firmy branży stoczniowej będą mogły liczyć na pomoc publiczną ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju w tej sprawie trafił do konsultacji – poinformował w środę Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Projekt określa warunki i tryb udzielania pomocy publicznej mikroprzedsiębiorcom, a także małym i średnim firmom z branży stoczniowej z województwa zachodniopomorskiego oraz pomorskiego. Inicjatorem projektu jest marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, autorem Ministerstwo Rozwoju. Do 9 września br. trwają konsultacje społeczne.
Według projektu rozporządzenia pomoc publiczna udzielana będzie na budowę, przebudowę i remont statków handlowych z własnym napędem. Dotację będzie można zdobyć zarówno na inwestycje, jak i wynagrodzenia wynikające z tworzenia nowych miejsc pracy, jeśli te powstaną w następstwie inwestycji, a także na prace przygotowawcze związane z inwestycją.
Według projektowanych przepisów warunkiem udzielenia pomocy firmie jest wniesienie przez nią wkładu finansowego w wysokości co najmniej 25 proc. kosztów kwalifikowanych ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania.
Warunkiem koniecznym przy udzieleniu pomocy będzie zobowiązanie przedsiębiorcy do utrzymania inwestycji przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji początkowej. Pomoc z funduszy RPO byłaby udzielana firmom do 31 grudnia 2020 r.
Program pomocowy dla polskiego przemysłu stoczniowego wymaga zgłoszenia tej kwestii do Komisji Europejskiej. Jak czytamy w przesłanym w środę komunikacie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego „szacuje się, że wskutek złożoności procesu legislacyjnego rozporządzenie zostanie wydane nie wcześniej niż w przeciągu kilku miesięcy, a konkurs w ramach RPO WZ 2014-2020 na wsparcie dla firm z branży stoczniowej ruszy w przyszłym roku".
Resort rozwoju zakłada zakontraktowanie kwoty ok. 61 mln zł na okres obowiązywania rozporządzenia. Jak zaznacza środki zasadniczo będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej