pc
Po raz pierwszy w historii polskiego rynku offshore Polenergia i Equinor (dawny Statoil) wspólnie z Polskim Towarzystwem Morskiej Energetyki Wiatrowej zorganizowały „Dzień Dostawcy”. Spotkanie odbyło się 9 maja 2019 roku w Gdyni, a jego adresatem były przedsiębiorstwa zainteresowane wspólną realizacją projektów morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III.
W wydarzeniu wzięło udział blisko 50 firm reprezentujących różne obszary produkcji i usług dla sektora offshore wind: turbiny i wieże wiatrowe, konstrukcje stalowe, osłony antykorozyjne, kable morskie oraz duża infrastruktura przesyłowa, specjalistyczne statki do obsługi procesu konstrukcji oraz utrzymania morskich elektrowni wiatrowych, zaplecze logistyczno-portowe, usługi projektowe i wiele innych. Uczestnikom spotkania przedstawione zostały najważniejsze informacje związane z realizacją obu projektów, tj. harmonogram realizacji inwestycji oraz wstępne zasady procesu zamówień niezbędnych komponentów i usług. Kluczowe znaczenie dla wszystkich uczestników „Dnia Dostawcy” miały bezpośrednie rozmowy B2B między potencjalnymi wykonawcami a Zespołem Projektu Bałtyk II i Bałtyk III.
– To pierwsze tego typu spotkanie z przedstawicielami firm wchodzących w skład polskiego łańcucha dostaw dla projektów morskich farm wiatrowych. To doskonała okazja do nawiązania dobrych relacji z potencjalnymi, lokalnymi dostawcami komponentów i usług dla naszych projektów oraz do przedyskutowania możliwości ewentualnej, przyszłej współpracy. Udział w rozwoju zupełnie nowej gałęzi przemysłu energetycznego w Polsce jest dla nas niezmiernie ważny – powiedział Vidar Birkeland, dyrektor Projektu Bałtyk II i Bałtyk III.
Już od 2010 roku Polenergia rozwija projekty morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. W 2018 roku sfinalizowała umowy z Equinor związane ze wspólną realizacją trzech projektów na Bałtyku o łącznej mocy 3 000 MW. Zgodnie z nowym harmonogramem prac, pierwsza dostawa energii elektrycznej z morskiej farmy wiatrowej zlokalizowanej w Polskiej Wyłącznej Strefie Morza Bałtyckiego, może nastąpić w 2025 roku. Termin rozpoczęcia budowy morskich farm uzależniony jest jednak od wejścia w życie stosownego systemu regulacyjnego.
Polenergia to polska prywatna grupa energetyczna, która składa się z pionowo zintegrowanych spółek działających w obszarze wytwarzania energii z odnawialnych i konwencjonalnych źródeł oraz dystrybucji i obrotu energią elektryczną. Strategicznym projektem realizowanym przez Grupę jest budowa farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy 3 000 MW. Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet” uhonorowała Polenergię nagrodą „Byka i Niedźwiedzia” dla najlepszej spółki indeksu sWIG80 w 2018 roku.
Equinor (dawniej Statoil) jest największym operatorem rynku oil & gas w Norwegii oraz drugim pod względem wielkości wolumenów dostawca gazu w Europie. Obsługuje ponad 20 proc. europejskiego zapotrzebowania na gaz.
Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej to organizacja branżowa zrzeszająca firmy produkcyjne i usługowe oraz deweloperów z sektora offshore wind, ukierunkowana na wspieranie krajowego łańcucha dostaw dla sektora poprzez transfer know-how, promocję podmiotów zrzeszonych w strukturach Towarzystwa na rynkach europejskich oraz tworzenie koncepcji i analiz dotyczących rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española