pc
Odbudowa przemysłu stoczniowego, rozwój polskich portów i żeglugi śródlądowej to dla rządu zadanie priorytetowe, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa kraju – powiedziała premier Beata Szydło, otwierając w czwartek 5. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie. Jej zdaniem, decyzje poprzedniej ekipy rządzącej związane z likwidacją polskich stoczni są niezrozumiałe. Jak podkreśliła, polskiemu przemysłowi stoczniowemu trzeba przywrócić dawną świetność.
– Potrzeba determinacji, uczciwości i zrozumienia, że polskie stocznie i porty wraz z żeglugą śródlądową mogą być jednym z kół zamachowych całej polskiej gospodarki, a zrozumieniu tego służy m.in. dzisiejszy kongres – mówi Beata Szydło, premier RP.
Tematami tegorocznej edycji Kongresu Morskiego są edukacja morska na Pomorzu Zachodnim oraz żegluga śródlądowa. Zdaniem Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, obecnego podczas uroczystości otwarcia spotkania, obecnie najważniejsze jest przystąpienie do realizacji studium wykonalności dla inwestycji związanych z IV klasą żeglowności polskich rzek i szlaków wodnych.
– To jest też element, który pozwoli nam wpisać się na stałe w europejską sieć TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) dróg śródlądowych, gdzie dzisiaj Polska jest białą plamą – mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Podczas kongresu obrady odbywają się w czterech panelach: Żegluga, porty i stocznie; Edukacja i innowacje; Rybołówstwo i ekologia; Prawo, finanse i bezpieczeństwo. To właśnie podczas tej ostatniej dyskusji, poświęconej bezpieczeństwu i rozwojowi rynku stoczniowego, Konrad Konefał, prezes PGZ Stoczni Wojennej, zapowiedział chęć zawiązania spółki joint venture z zagranicznym partnerem. Jej celem ma być budowa okrętów podwodnych w Polsce. PGZ prowadzi obecnie dialog z francuskim koncernem DCNS, niemiecką firmą ThyssenKrupp oraz szwedzkim Saab. Formuła tego przedsięwzięcia jeszcze nie jest znana.
Gospodarzem Kongresu Morskiego po raz kolejny jest Szczecin.
– Kongres Morski to przede wszystkim spotkanie branży morskiej, nie tylko z Polski, ale i z Europy i świata. Cieszymy się, że może odbywać się w naszym mieście. Szczecin to jest takie wyjątkowe miejsce, bo to tutaj spotykają się różne branże i szlaki drogowe – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Kongres potrwa dwa dni i zakończy się 9 czerwca. Podczas niego około 1 000 osób dyskutuje o przyszłości, wyzwaniach, zadaniach i zagrożeniach gospodarki morskiej.
Organizatorami 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego są Fundacja Kongres Morski oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Generalnym patronem medialnym wydarzenia jest portal GospodarkaMorska.pl. Bieżące relacje z wydarzenia można śledzić na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth