ew/kleven.no
Stocznie Kleven Verft i Brodosplit połączą siły pod szyldem DIV Shipbuilding i zbudują luksusowy statek pasażerski o długości ponad 290 metrów. Apartamentowiec jest określany mianem "Yacht with a purpose" ("Jacht z misją").
Brodosplit będzie odpowiedzialny za większość stalowej konstrukcji kadłuba, jak również znaczną część instalacji technicznych. Częsciowo wyposażony kadłub zostanie następnie holowany do Kleven Verft w Norwegii, aby dokończyć prace i przygotować jednostkę do dostawy w 2024 r.
Jak powiedział Tomislav Debeljak, prezes i dyrektor generalny DIV Shipbuilding: "W trudnym czasie pandemii, otrzymaliśmy pełne wsparcie rządów zarówno Chorwacji, jak i Norwegii, które podzielają nasz entuzjazm dla tego ważnego projektu. Oczekujemy, że przyniesie on w najbliższych latach zatrudnienie tysiącom wysoko wykwalifikowanym pracownikom, od spawaczy po inżynierów".
Jak podkreślono w oficjalnym komunikacie, projekt i budowa apartamentowca ma pochłonąć ponad pięć milionów roboczogodzin. Stąd też optymistyczne przewidywania, że jednostka zagwarantuje korzyści tysiącom lokalnych rodzin w społecznościach wokół obu stoczni. Co więcej, projekt ma w znacznym stopniu przyczynić do dalszego rozwoju badań i innowacji w sektorze morskim w Chorwacji i Norwegii a także do wzmocnienia poprawy potencjału naukowego i technologicznego w szkołach i uczelniach.
M / Y NJORD został zaprojektowany przez zespół architektów, inżynierów i projektantów marynarki wojennej pod kierownictwem Jeana-Louisa Stutzmanna, wysoko cenionego architekta wnętrz z bogatą karierą w projektowaniu liniowców oceanicznych, jachtów i luksusowych mieszkań.
Według oficjalnych informacji, statek ma zostać zbudowanyzgodnie z najwyższymi specyfikacjami środowiskowymi przy użyciu najnowocześniejszych napędów i technologii aby znacznie ograniczyć szkodliwe dla środowiska emisje.
Projektanci Njord umieścili na apartamentowcu "profesjonalne laboratorium badań oceanograficznych i atmosferycznych z wyrafinowanym sprzętem monitorującym, który będzie stale zbierał istotne dane ze środowiska dla dobra społeczności naukowej".
Sprzęt laboratorium będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję i ma obejmować skanery 3D, drony oraz obserwatorium z samopoziomującym się, żyroskopowo stabilizowanym teleskopem i przesuwanym szklanym dachem. Podczas całorocznej nawigacji Njord dookoła świata, naukowcy i eksperci będą badać zmieniające się środowisko, rejestrować stan zanieczyszczeń morza i powietrza, a także mapować dno oceanu. Wszystkie te informacje mają zostać udostępnione w celu "zrozumienia przez ludzkość oceanicznych tajemnic naszej planety".
W materiałach reklamowych, nowa jednostka jest reklamowana hasłami: "The Finest Address. Everywhere in the World" ("Najlepszy adres. Wszędzie na świecie") oraz "Yacht with a purpose" ( "Jacht z misją").
Więcej na temat jednostki TUTAJ
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii