jk
Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Wojenna dąży do zawiązania spółki joint venture z zagranicznym partnerem, by wybudować dla Polski okręty wojenne – powiedział w czwartek prezes spółki PGZ Stocznia Wojenna Konrad Konefał.
"Aktualnie jesteśmy w intensywnym dialogu przemysłowym z trzema dostawcami okrętów wojennych: francuskim koncernem DCNS, szwedzkim Saab oraz niemiecką firmą ThyssenKrupp. Formuła wspólnego przedsięwzięcia jeszcze nie powstała, ale dążymy do tego, aby była to formuła bliska joint venture" - zapowiedział prezes Konrad Konefał podczas odbywającego się w Szczecinie Kongresu Morskiego.
Dodał, że stworzenie spółki z partnerem zagranicznym przyniesie Polskiej Grupie Zbrojeniowej możliwie największe korzyści finansowe. "Stworzenie spółki joint venture daje nam znacząco większe szanse do transferu technologii, uczenia się budowania, a przede wszystkim do zarobienia. Dążymy do tego, aby nie kupować okrętów za granicą, tylko je wybudować w Polsce. Pełne zdolności serwisowe to jest nasz warunek brzegowy" - mówił Konefał.
"Coraz częściej udaje się przekonać decydentów o tym, by remonty okrętów były realizowane w trybie bezpieczeństwa państwa, a nie w postępowaniu przetargowym. Tryb bezpieczeństwa państwa, który wyłącza konkurencję, jest droższy dla zamawiającego, ale za bezpieczeństwo trzeba płacić" - podkreślił prezes.
"W trybie bezpieczeństwa oferujemy państwu i Marynarce Wojennej zdolność do szybkiej reakcji, a także podtrzymujemy w gotowości zdolności remontowe. W trybie prawa do zamówień publicznych jest tak, że najniższą cenę daje ten, kto +zaciąga okręt w krzaki+ i tam go wyremontuje. Ale to nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem państwa. Wiele państw na świcie płaci stoczniom za gotowość, my na razie nie możemy na to liczyć” - powiedział.
Plan modernizacji technicznej przewidywał zakup trzech nowych okrętów podwodnych dla polskiego wojska; minister obrony Antoni Macierewicz przy okazji prezentacji nowej koncepcji obronnej RP poinformował, że resort bierze pod uwagę zakup czterech okrętów podwodnych uzbrojonych w pociski dalekiego zasięgu. Poprzednie kierownictwo MON rozważało zakup tego typu jednostek wspólnie z innym krajem NATO, na przykład z Norwegią lub Holandią, co pozwoliłby obniżyć koszty zakupu.
Francuzi proponują okręty typu Scorpene uzbrojone w pociski manewrujące zdolne razić cele naziemne w promieniu 1000 km od okrętu; proponują daleko idąca współpracę przemysłową i przekazanie zdolności do budowy i remontów okrętów. Szwedzki koncern Saab proponuje Polsce udział w produkcji okrętu A26 - pierwsze dwie jednostki tego typu, zamówione przez szwedzką marynarkę, są obecnie budowane. Okręt ma być szczególnie trudny do wykrycia, można go uzbroić zarówno w kierowane torpedy, jak i pociski rakietowe. Modułowa budowa ma pozwolić także np. na wydłużanie kadłuba przy modernizacjach.
Saab, który także nawiązał rozmowy z polskimi stoczniami, zapowiada, że w razie wyboru tej konstrukcji Polska uczestniczyłaby także w budowie okrętów budowanych także na potrzeby innych przyszłych odbiorców. Niemiecka grupa ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) proponuje okręty HDW 212 wybrane przez Bundeswehrę i marynarkę Włoch, lub 214A, zamówione m.in. przez Koreę Pd., Grecję i Portugalię.
Kongres Morski to spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży morskiej, polityków i naukowców. Przez dwa dni około tysiąca uczestników będzie rozmawiało o kondycji i przyszłości gospodarki morskiej.
Główne tematy tegorocznej edycji Kongresu to żegluga śródlądowa i edukacja morska na Pomorzu Zachodnim.
Organizatorzy Kongresu wyrażają nadzieję, że stanie się on ważnym elementem odbudowy przemysłu stoczniowego, a także żeglugi morskiej i śródlądowej.
Tegoroczny piąty Kongres Morski potrwa do 9 czerwca. Jego organizatorami są Fundacja Kongres Morski i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a fundatorami Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie i Polska Żegluga Morska.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii