PMK
Europejski projekt Flagships otrzymał 5 mln euro dotacji od Unii Europejskiej na budowę dwóch komercyjnych statków zasilanych wodorem. Będą to jednostki zeroemisyjne i powstaną w norweskim Stavanger i francuskim Lyonie. Mają być oddane do służby w 2021 roku.
W Stavanger wodór będzie zasilał prom pasażerski i samochodowy obsługiwany przez Norled w ramach lokalnej sieci transportu publicznego.
W Lyonie jednostka napędzana wodorem będzie obsługiwana przez Compagnie Fluvial de Transport (CFT) i będzie służyć jako statek użytkowy na jednej z najbardziej wymagających rzek, Rodanie.
Jak poinformowano, środki przyznane na projekt przewodni zostały przyznane w ramach unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz ogniw paliwowych i technologii wodorowych (FCH JU).
Oprócz finansowania projektu znaczące dodatkowe inwestycje w budowę statków dokonują zarówno armatorzy, jak i partnerzy konsorcjum.
- Zarówno UE, jak i przemysł żeglugowy postrzegają wodór jako kluczowy czynnik przyczyniający się do łagodzenia zmian klimatu. Projekt Flagships będzie miał duże znaczenie, jeśli chodzi o demonstrację technologii, rentowności i akceptowalności społecznej w zakresie zerowej emisji w oparciu o wodorowe ogniwa paliwowe - skomentował Hege Økland, dyrektor generalny NCE Maritime CleanTech.
Celem projektu jest to, by oba statki były napędzane wodorem produkowanym z energii odnawialnej. Umożliwi to nie tylko prawdziwie zeroemisyjną eksploatację jednostek, ale także stworzy solidną podstawę do dalszego wdrażania lokalnego transportu bezemisyjnego zarówno na morzu, jak i na lądzie.
Ważną częścią projektu będzie także budowa europejskich sieci wsparcia obejmujących łańcuchy dostaw paliwa wodorowego, sieci kompetencji projektowania statków i produkcji, a także znacznie szersze doświadczenie w zakresie regulacji.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth