PMK
Zamontowano ostatni duży element przy budowie instalacji opóźnionego koksowania (DCU). To część projektu EFRA realizowanego w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos.
Koniec montażu oznacza również zakończenie procesu heavy liftingu przy realizacji tej kluczowej instalacji projektu EFRA. Heavy lifting to ustawianie na fundamentach najcięższych aparatów i kolumn.
Na terenie instalacji DCU zainstalowano zbiornik na wykropiny z gazu zrzutowego, o objętości ponad 300 m sześc. i wadze blisko 56 ton.
Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu. Innowacyjna pełna hermetyzacja sprawi, że proces koksowania i wywóz koksu będą przebiegały w zgodzie z normami środowiskowymi.
– Po zakończeniu realizacji Projektu EFRA rafineria LOTOSU w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie produkującego paliwa najwyższej jakości. Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie uzyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce – podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes Grupy LOTOS S.A. ds. strategii i rozwoju.
Zasadnicza część Projektu EFRA to Kompleks Koksowania, w skład którego, obok instalacji DCU, wchodzą instalacja hydroodsiarczania benzyny (CNHT) oraz sekcja magazynowania i wywozu koksu. Poza tym powstaną takie instalacje, jak wytwórnia wodoru, destylacji hydrowaksu, wytwórnia tlenu. Jednocześnie wiele istniejących instalacji zostanie zmodernizowanych i zwiększy swoją produkcję.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej