• <

Powstają kolejne projekty bezzałogowych statków. Tym razem taką jednostkę chcą zbudować Chiny

Strona główna Stocznie, offshore Powstają kolejne projekty bezzałogowych statków. Tym razem taką jednostkę chcą zbudować Chiny
Powstają kolejne projekty bezzałogowych statków. Tym razem taką jednostkę chcą zbudować Chiny - GospodarkaMorska.pl
13.08.2015 Źródło: własne

Projekt badający możliwości zastosowania bezzałogowych statków morskich został oficjalnie zatwierdzony – donosi chiński Departament Bezpieczeństwa Morskiego (MSA). Rozpoczęte w 2012 roku badania prowadził uniwersytet w Wuhan do spółki z MSA.

Projekt otrzymał nazwę  Unmanned Multifunctional Maritime Ships Research and Development Project (Projekt Badania i Rozwoju Bezzałogowych Multifunkcjonalnych Statków Morskich). Po trzech latach naukowcy zakończyli badania, co zaowocowało czterema nowymi państwowymi patentami.

W projekcie opracowano między innymi: całodobową sieć nadzoru morskiego, system inteligentnego rejsu oraz ratownictwa. Wszystkie te rozwiązania mają doprowadzić do wzrostu efektywności nowoczesnych jednostek, niekoniecznie bezzałogowych, choć według raportu, tego typu jednostki czeka świetlana przyszłość.
 
Nie tylko Chiny pragną budowy statku bezzałogowego. Naukowcy z angielskiego Uniwersytetu Plymouth do spółki ze specjalistami z firmy MSubs oraz architektami z Shuttleworth Design rozpoczęli w tym miesiącu swój projekt konstrukcji takiej jednostki.

Jednostka o nazwie The Mayflower Autonomous Research Ship (pk. MARS) będzie zasilana odnawialnymi źródłami energii. Będzie także wyposażona w szereg dronów, które w czasie podróży będą przeprowadzać eksperymenty. Statek ma być gotowy w przeciągu 2,5 lat, a pierwszy rejs odbędzie się w 2020 roku – 400-setnej rocznicy lądowania żaglowca Mayflower z pierwszymi kolonistami w Ameryce Północnej.

- MARS będzie prawdziwym przełomem w branży morskiej. Będzie to swoista platforma naukowa zdolna do przeprowadzenia wielu eksperymentów w czasie podróży. Nasza jednostka będzie także testem nowych systemów nawigacji oraz alternatywnych form napędzania statku energią. Jej powstawanie to będzie także świetny materiał dydaktyczny dla studentów – powiedział prof. Kevin Jones z Uniwersytety Plymouth.

Budowę statku poprowadzi lokalna firma z Plymouth – MSubs. Z racji tego, że nawigacja bezzałogowa stoi w sprzeczności z obecnymi regulacjami morskimi, firma już prowadzi negocjacje z firma certyfikującymi i klasyfikującymi.

- W transporcie lądowym i morskim już istnieją bezzałogowe jednostki, czas więc wpuścić je też na morze – powiedział dyrektor zarządzający Msubs, Brett Phaneuf. - Póki co nie udało się zaszczepić tej technologii w branży morskiej. To dziwi, biorąc pod uwagę, że możemy wysłać w pełni autonomiczny pojazd na Marsa. Dlaczego więc nie wysłać autonomicznego statku na morze? Dzięki MARS-owi sprawdzimy ostatecznie, czy to jest możliwe – dodaje.

Źródło:
własne
 Ropa brent 43,27 $ baryłka  0,00% 22:59
 Cyna 17455,00 $ tona 1,92% 9 lip
 Cynk 2132,00 $ tona 1,81% 9 lip
 Aluminium 1659,00 $ tona 2,47% 9 lip
 Pallad 1997,00 $ uncja  0,00% 22:59
 Platyna 841,50 $ uncja  0,00% 22:59
 Srebro 19,08 $ uncja  0,00% 22:59
 Złoto 1801,55 $ uncja  0,00% 22:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.