ew
Zarząd Portu Morskiego w Kołobrzegu poszukuje partnera, który na gruncie, będącym w użytkowaniu wieczystym portu, wybuduje infrastrukturę związaną z obsługą ruchu pasażerskiego. Termin składania ofert mija 8 lutego.
Terminal pasażerski miałby powstać na terenie portu morskiego przy ulicach: Towarowej i Portowej w Kołobrzegu. Jest to atrakcyjna turystycznie części miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie ciągu komunikacyjnego łączącego centrum miasta z latarnią morską.
Inwestycja miałaby obejmować trzy budynki (w wersji, której wartość szacowana jest na 50 mln zł) lub dwa budynki (w wersji szacowanej na 30 mln zł). Rozszerzona zostałaby o usługi handlowo-gastronomiczne i parking wielopoziomowy. Planuje się także zagospodarowanie terenu wokół budynków w elementy małej architektury, fontannę i ciągi pieszo-kołowe. Powierzchnia komercyjna terminalu to ok. 7.500 mkw. , w tym ok. 750 miejsc parkingowych. ZPM w Kołobrzegu poszukuje partnera do realizacji tej inwestycji. Termin składania ofert od zainteresowanych mija 8 lutego.
Wstępny plan kołobrzeskiego ZPM był taki, by budowę terminalu pasażerskiego realizować, korzystając z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Okazało się, że zmieniła się dyrektywa unijna, która zabrania pomocy państwa portom, które nie posiadają podstawowego znaczenia dla państwa, czyli dla portów, które nie są w sieci TEN-T. Z tego powodu my zostaliśmy automatycznie wykreśleni z możliwości ubiegania się o dofinansowanie tego zadania” – poinformował PAP prezes ZPM w Kołobrzegu Artur Lijewski.
ZPM z inwestycji jednak rezygnować nie chce. Jak oznajmił PAP Lijewski, rozpoznał możliwości kredytowe ZPM, zrobił analizę ekonomiczną planowanego zadania. „Okazuje, że moglibyśmy realizować je sami. Cztery z siedmiu banków złożyły nam ofertę kredytową i mogłyby nam pomóc. Chcę jednak zobaczyć, czy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego uda się mniejszym kosztem wybudować tę inwestycję. Stąd to ogłoszenie skierowane do zainteresowanych takim partnerstwem” – wyjaśnił Lijewski.
Ogłoszeniem wstępnie zainteresowały się trzy firmy, w tym dwie wyłącznie z polskim kapitałem. Ofert jeszcze nie złożyły.
Jeśli postępowanie dojdzie do skutku, będzie kilkuetapowe. „Pierwszy to złożenie akcesu, drugim będą negocjacje dotyczące warunków, na jakich realizowalibyśmy tę inwestycję. My nie możemy i nie chcemy wyzbyć się terenów portowych, będą cały czas portu. Firma wybuduje, a my będziemy tę wybudowaną infrastrukturę jej spłacać przez ileś lat w ramach dzierżawy” – mówił Lijewski, biorąc pod uwagę jeden z możliwych wariantów tego partnerstwa.
Gdyby ten projekt doszedł do skutku, pojawiłyby się nowe możliwości finansowania dla portu. Wykorzystania jego infrastruktury.
„Brakuje w tej przestrzeni takiego buforu, pasa bezpieczeństwa, między strefą mieszkalną a strefą przeładunkową w porcie. Taka inwestycja z funkcją neutralną, której nie będzie przeszkadzać funkcja przeładunkowa w tej części miasta i portu się sprawdzi” – zapewnił Lijewski.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth