Jerzy Czuczman
We czwartek 12 września odbyło się pierwsze po wakacjach spotkanie Polskiego Forum Technologii Morskich.
W gościnnych progach stoczni ALU International Shipyard zgromadziło się 30 osób, które pomimo utrudnień związanych z przebudową dróg w rejonie Górek Zachodnich w Gdańsku szczęśliwie dotarły na ulicę Przełom 15, do pięknie położonej siedziby ALU International. Pogoda dopisała więc spotkanie można było rozpocząć od zwiedzania stoczni. Wypełnione produkcją w toku hale sprawiały imponujące wrażenie, a ład i porządek organizacyjny wzbudzał podziw. To dobry prognostyk dla firm sektora technologii morskich w Polsce aktywnych na silnie konkurencyjnym rynku globalnym.
Po zwiedzaniu zakładu, już w salce konferencyjnej, przedstawiona została prezentacja projektu związanego z możliwościami wsparcia oferowanego dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach zachęt do zwiększania możliwości eksportowych. Wsparcie realizowane jest ze środków Unii Europejskiej. Omówione zostały szczegółowo zasady uczestniczenia w projekcie, oraz sposób organizowania misji gospodarczych, a także wysokość i zakres możliwego do pozyskania wsparcia finansowego. W trakcie dyskusji uczestnicy spotkania podkreślali, że ważnym jest wybór miejsca, do którego może zostać zorganizowana misja, tak aby w jak najlepszym stopniu skorzystać z oferowanych możliwości rozpoznania nowych lub pogłębiania istniejących kierunków biznesowych. Wnioski z dyskusji stanowią ciekawy materiał dla organizatorów projektu i będą analizowane.
Następnie przedstawiona została prezentacja omawiająca propozycję Strategii rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce, pokazana 6 września br. podczas Kongresu Morskiego w Szczecinie. Wywiązała się interesująca dyskusja nad tezami przedstawionymi w propozycji strategii. Jak powszechnie wiadomo, istotną bolączką, na którą wskazują przedsiębiorcy są możliwości pozyskiwania pracowników. Borykamy się z tym problemem praktycznie wszyscy i nie ma w tej materii „cudownych rozwiązań”. A przecież trzeba realizować bieżące kontrakty, a coraz nowe możliwości kontraktowe stale się pojawiają. Dlatego tak istotnym, na co zwracano uwagę, jest opracowanie i wdrożenie rozwiązań, które będą przynosić efekty zarówno w okresie średnim jak i długoterminowym. Problemy bieżące każda z firm musi rozwiązywać sama. Chociaż procedury administracyjne przy zatrudnianiu pracowników w zawodach deficytowych z zagranicy zdecydowanie wymagają uproszczenia, z pożytkiem dla całej gospodarki, nie tylko sektora technologii morskich. To jeden z wniosków dyskusji.
W kontekście potrzeb w zakresie zatrudnienia poruszony został bardzo intrygujący problem z ograniczeniami w odbywaniu praktyk przez młodocianych, podczas przyuczania ich do zawodu w zakładzie pracy.
Ze wstępnego rozeznania wynika, że problem daleko wykracza poza możliwości indywidualne firm i wymaga rozwiązania systemowego. Członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich zobowiązali Zarząd do szczegółowej analizy tego tematu i zaproponowania wynikających stąd ewentualnych dalszych działań.
Podsumowują pierwsze po wakacjach spotkanie Członków PFTM i zaproszonych gości, należy podkreślić bardzo miłą, a jednocześnie bardzo merytoryczną atmosferę. Już tradycyjnie panowała niczym nieskrępowana możliwość wypowiadania rozmaitych, w tym także kontrowersyjnych poglądów i opinii.
Polskie Forum Technologii Morskich jest organizacją otwartą dla wzajemnie szanujących się uczestników rynku – Zapraszamy wszystkich, którzy mają podobną wizję.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth