Mówi się, że w życiu każdego armatora są dwa najszczęśliwsze dni: kupno statku, a potem jego sprzedaż. Tego ostatniego blisko jest małe miasteczko z Alaski, które od paru lat chce pozbyć się jednostki MV Susitna – określonej mianem najbardziej bezużytecznego statku świata. Świadczyć może o tym jego cena, która w ciągu dwóch lat spadła z 6 do 2 mln dolarów.
MV Susitna została wybudowana w 2010 roku w byłej stoczni Alaska Ship & Drydock w Ketchikan na zlecenie wojskowego biura badań marynarki wojennej USA. Unikatowość Susitny polega na tym, że jest to niecodziennie połączenie promu z barką desantową. Był to jeden z prototypów okrętów, które miały w przyszłości służyć Amerykanom. Jej budowa kosztowała aż 80 mln dolarów.
Początkowo jednostka miała służyć jako prom na linii Anchorage i port Mackenzie. Problem jednak polegał na tym, że w tamtych miejscach nie było terminali promowych, które mogłyby obsłużyć jednostkę. Marynarka nie znalazła też innego zastosowanie dla tego okrętu, więc od momentu zakończenia budowy Susitna stoi w doku, generując rocznie koszty ok. 2 mln dolarów.
Próby sprzedaży feralnego okrętu trwały prawie od momentu jego powstania. I wreszcie, po ponad 4 latach, we wrześniu wpłynęła oferta od filipińskiego Czerwonego Krzyża. Propozycja opiewała na kwotę 1,75 mln dolarów. Transakcja dostała już zgodę rządu federalnego, który musiał zatwierdzić sprzedaż prototypowego okrętu wojskowego.
Okazuje się więc, że znalazła się w końcu organizacja, która wie, jak wykorzystać nietypowy statek. Susitna mierzy 59 metrów i może zabrać naraz tylko 129 pasażerów i 20 pojazdów. Jednostka jest wyposażona także w specjalny system załadunkowy, który umożliwia jej zmianę z katamaranu typu SWATH w barkę desantową. Kadłub okrętu jest wzmocniony na potrzeby prac w rejonach arktycznych, a sama jednostka jest zdolna do sztrandowania, czyli wpływania na plażę.
Teraz sprzedaż jednostki zależy już tylko od naprawy silnika jednostki, który został zniszczony przez ciągłe stanie na deszczu. Potem ten stoczniowy wybryk, jakim jest MV Susitna, w końcu odnajdzie swój port.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii