ew
Stawki za tranzyt ropy z Polski rurociągiem Przyjaźń do rafinerii w Mozyrzu zatwierdziło ministerstwo ds. regulacji antymonopolowych i handlu (MART). Białoruś jest technicznie przygotowana do pobierania ropy z Polski – poinformowało źródło agencji Interfax-Zachód.
„W celu umożliwienia transportu ropy z terytorium Polski decyzją MART wprowadza się taryfy na transport ropy rurociągami Homeltransnafta Przyjaźń (białoruski operator Przyjaźni-PAP), znajdującymi się na terytorium Białorusi w kierunku rafinerii w Mozyrzu” – poinformowało ministerstwo w komunikacie.
Zgodnie z decyzją z 14 kwietnia stawka za tranzyt jednej tony ropy od granicy z Polską do rafinerii w Mozyrzu wynosi 3,56 euro (bez VAT).
Wobec problemów z osiągnięciem porozumienia w sprawie zakupów ropy z Rosji Mińsk rozpoczął od początku tego roku aktywne poszukiwanie alternatywnych źródeł i tras dostaw. W kwietniu całościowe dostawy surowca z Rosji zostały wznowione, ale Białoruś – jak informowano – nie zrezygnowała z planów dywersyfikacji.
Na początku marca szef państwowego koncernu Biełnaftachim oświadczył, że do końca roku mogą zostać uruchomione dostawy ropy przez Polskę rewersem przez rurociąg Przyjaźń. Potwierdzili to w marcu ministrowie spraw zagranicznych Polski i Białorusi (w trakcie wideokonferencji).
„Białoruś porozumiała się z Polską o możliwych dostawach ropy rewersem jedną z nitek rurociągu Przyjaźń. Trwają negocjacje na temat kontraktów na dostawy ropy przez port w Gdańsku” – podała w czwartek agencja Interfax -Zachód, powołując się na anonimowego rozmówcę w białoruskim sektorze naftowym.
„Techniczna gotowość do rozpoczęcia przesyłu już praktycznie została osiągnięta; jest porozumienie ze stroną polską. W maju system będzie gotowy do przyjęcia ropy z Polski” – powiedziało źródło Interfaxu, zastrzegając jednak, że chodzi o gotowość techniczną, a nie rozpoczęcie dostaw.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza