ew
Stawki za tranzyt ropy z Polski rurociągiem Przyjaźń do rafinerii w Mozyrzu zatwierdziło ministerstwo ds. regulacji antymonopolowych i handlu (MART). Białoruś jest technicznie przygotowana do pobierania ropy z Polski – poinformowało źródło agencji Interfax-Zachód.
„W celu umożliwienia transportu ropy z terytorium Polski decyzją MART wprowadza się taryfy na transport ropy rurociągami Homeltransnafta Przyjaźń (białoruski operator Przyjaźni-PAP), znajdującymi się na terytorium Białorusi w kierunku rafinerii w Mozyrzu” – poinformowało ministerstwo w komunikacie.
Zgodnie z decyzją z 14 kwietnia stawka za tranzyt jednej tony ropy od granicy z Polską do rafinerii w Mozyrzu wynosi 3,56 euro (bez VAT).
Wobec problemów z osiągnięciem porozumienia w sprawie zakupów ropy z Rosji Mińsk rozpoczął od początku tego roku aktywne poszukiwanie alternatywnych źródeł i tras dostaw. W kwietniu całościowe dostawy surowca z Rosji zostały wznowione, ale Białoruś – jak informowano – nie zrezygnowała z planów dywersyfikacji.
Na początku marca szef państwowego koncernu Biełnaftachim oświadczył, że do końca roku mogą zostać uruchomione dostawy ropy przez Polskę rewersem przez rurociąg Przyjaźń. Potwierdzili to w marcu ministrowie spraw zagranicznych Polski i Białorusi (w trakcie wideokonferencji).
„Białoruś porozumiała się z Polską o możliwych dostawach ropy rewersem jedną z nitek rurociągu Przyjaźń. Trwają negocjacje na temat kontraktów na dostawy ropy przez port w Gdańsku” – podała w czwartek agencja Interfax -Zachód, powołując się na anonimowego rozmówcę w białoruskim sektorze naftowym.
„Techniczna gotowość do rozpoczęcia przesyłu już praktycznie została osiągnięta; jest porozumienie ze stroną polską. W maju system będzie gotowy do przyjęcia ropy z Polski” – powiedziało źródło Interfaxu, zastrzegając jednak, że chodzi o gotowość techniczną, a nie rozpoczęcie dostaw.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii