mk
W Szczecinie odbyła się konferencja "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Motywem przewodnim spotkania była informacja o planowanej integracji Stoczni Remontowej Gryfia z Polską Żeglugą Morską.
- 3 lata temu przejęliśmy przemysł stoczniowy rozczłonkowany na małe części. Teraz tą branże konsolidujemy. Dopiero w grudniu ubiegłego roku, 2 miesiące temu pierwsze aktywa znalazły się w gestii Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - Stocznia Remontowa Gryfia i Stocznia Szczecińska. Powołaliśmy nową spółkę FRS - Fundusz Rozwoju Spółek w obrębie której przygotowujemy nową strategie dla dalszego funkcjonowania przemysłu stoczniowego w Polsce. Spółka ta została wyposażona w odpowiedni kapitał, który pozwoli na restrukturyzacje podległych jej firm - powiedział Minister Marek Gróbarczyk
- Chcemy wyznaczyć kierunek rozwoju sektora stoczniowego poprzez integrację Polskiej Żeglugi Morskiej i Stoczni Gryfia. Kolejnym elementem jest przyśpieszenie budowy promu RoPax. Mamy opóźnienie ale jestem przekonany, że ten prom powstanie. Opóźnienie, które mamy zmusiło nas do działań, które dziś prezentujemy i które będą miały bezpośredni wpływ na rozpoczęcie budowy nowego promu - przekonywał Marek Gróbarczyk
Paweł Brzezicki w swoim wystąpieniu odniósł się do sytuacji z przełomu XX wieku, w której potrzeby PŻM na nowe jednostki nie mogły być zaspokojone przez polskie stocznie. Efekt tego jest taki, że praktycznie cała dzisiejsza flota PŻM została zbudowana w Chinach.
- Żeby nie powielać tego błędu dziś nadszedł czas integracji PŻM ze Stocznią Remontową Gryfia. W sektorze morskim to stocznia jest dla armatora a nie armator dla stoczni. Taki model jest rynkowy i taki model chcemy przyjąć w tej konstrukcji. Nasze doświadczenie w kompleksowym zarządzaniu flotą może mieć ogromny wpływ na dalsze funkcjonowanie stoczni. Jednocześnie stocznia w naszym portfelu to bardzo duży atut - przekonywał komisarz PŻM.
- W tej chwili nadszedł czas, że w roku 2020 będziemy musieli spalać paliwo o zawartości siarki na poziomie 0,5%, które jest bardzo drogie albo będziemy musili zainstalować ponad 60 płuczek paliwa na naszych jednostkach. Podobna sytuacja ma się filtrami wody balastowej. Ja nie chce stać w kolejce w którejś z europejskich stoczni skoro mogę wykonywać te prace w rodzimej stoczni. Jestem pewien, że efektem takiej synergii będzie korzyść zarówno dla PŻM jak i dla stoczni Gryfia. Jestem przekonany, że razem możemy stać się mocniejsi - argumentował Paweł Brzezicki.
- Bałtyk to 2,5 % powierzchni mórz i oceanów ale pływa po nim aż 10-12% światowej floty więc potencjał tego rynku jest bardzo duży - dodał.
- Dla FRS-u oprócz aspektów rynkowych równie ważne jest pilnowanie zasad tzw. pomocy publicznej. Na pewno z tej perspektywy łatwiej aby konsolidacja między Stocznią Remontową Gryfia i PŻM była oparta o współpracę. Warto zwrócić uwagę, że rok 2019 z punktu widzenia budowy promów i realizacji programu Batory jest bardzo ważny i FRS będzie zaangażowany w nadzór procesów wykonawczych tego projektu oraz finanse w stoczniach - powiedział Marian Krzewiński prokurent Funduszu Rozwoju Spółek.
Podczas konferencji Jerzy Czuczman zaprezentował specyfikę dzisiejszej branży stoczniowej zaznaczając, że oprócz Grupy Remontowa, która ma ok 20 % przychodów w branży oraz spółek nadzorowanych przez administracje państwową generujących ok 10 % przychodów, to prywatne firmy generują aż 70 % przychodów polskiej branży stoczniowej. I to właśnie w tej ostatniej grupie Jerzy Czuczman widzi największe możliwości rozwoju. - Realizacja takich projektów jak na przykład budowa promu Electra w stoczni Crist, który został wyróżniony nagrodą Ship of the Year, jest dostrzegana przez całą branże na świecie i to właśnie takie realizacje pokazują jak olbrzymi potencjał tkwi w rodzimych stoczniach.
Podczas odbywającej się właśnie w Szczecinie konferencji „Rozwój Przemysłu Stoczniowego w Polsce”, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej @marekgrobarczyk ogłosił informację o podpisaniu wstępnej umowy o współpracy pomiędzy grupą PŻM a Funduszem Rozwoju Spółek. pic.twitter.com/88u19pULxL
— Polska Żegluga Morska (@PZM_Polsteam) 18 lutego 2019
W spotkaniu środowiska morskiego w Szczecinie, dotyczącego rozwoju przemysłu stoczniowego, bierze udział @marekgrobarczyk @MGMiZS_GOV_PL, @krzkozlowski @MSWiA_GOV_PL oraz wojewoda zachodniopomorski @tomaszhinc pic.twitter.com/OJMW0zfP39
— Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki (@zuw_szczecin) 18 lutego 2019
Minister Gróbarczyk w Szczecinie: Podjęliśmy decyzji o konsolidacji tej branży, prawie w całości się to udało. pic.twitter.com/hTVHWC7kxT
— Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (@MGMiZS_GOV_PL) 18 lutego 2019
W spotkaniu środowiska morskiego w Szczecinie biorą udział także wojewoda pomorski Dariusz Drelich, wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc i sekretarz stanu @MSWiA_GOV_PL @krzkozlowski pic.twitter.com/MAvs3YHk4e
— Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (@MGMiZS_GOV_PL) 18 lutego 2019#Szczecin @MGMiZS_GOV_PL Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny PŻM: Potencjał rynkowy Grupy PŻM zostanie wykorzystany w pozyskiwaniu zamówień dla #Gryfia na budowę tzw. instalacji scrubberowych i WBMS (WaterBalast ManagementSystems). To porozumienie wzmacnia ofertę całej grupy pic.twitter.com/RfRqrOMNFc
— Polska Żegluga Morska (@PZM_Polsteam) 18 lutego 2019
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich