Patrycja Cybulska
Holownik Rotor Tug Art 80-32 to najnowsza zwodowana jednostka Zakładu Budowy Statków Safe z Gdańska. W pełni wyposażony statek popłynie do Holandii. To kolejny sukces polskiej stoczni na rynku zagranicznym.
– Zbudowaliśmy ten statek od podstaw. Projekt dostarczyła grupa Damen, jednak cała dokumentacja wykonana jest przez nasze biuro konstrukcyjne – mówi Andrzej Łuczak, dyrektor techniczno-handlowy Zakładu Budowy Statków Safe w Gdańsku.
Holownik ma 32,9 m długości, 13,2 m szerokości oraz 4,8 m zanurzenia. Jego budowa trwała pół roku.
Wodowanie inne niż wszystkie
Holownik został zwodowany w Zakładzie Budowy Statków Safe w Gdańsku. Zanim jednak do niego doszło, trzeba było wykonać kilka skomplikowanych operacji. Tu jakość swoich usług potwierdziła specjalizująca się w przeładunkach wielkogabarytowych firma ELPO. Holownik z nabrzeża stoczni Safe nasunięto za pomocą specjalistycznego hydraulicznego systemu poślizgowego na barko-ponton. Następnie na jego pokładzie został doholowany do pływającego doku, na który został zsunięty. Ostatnimi etapami tej operacji były wyprowadzenie doku na kanał oraz jego zanurzenie pozwalające na wyholowanie jednostki na wodę.
– Wodowaliśmy statek na pełnym kanale przy maksymalnym zanurzeniu doku. Margines błędu był bardzo mały, ale wszystko przebiegło bezpiecznie – tłumaczy Łuczak.
Statek ma trafić do klienta pod koniec tego roku. Nadzór towarzystwa klasyfikacyjnego prowadzi Lloyds Register.
Zagraniczne sukcesy stoczni Safe
Holownik Rotor Tug Art 80-32 jest czwartym z kolei zwodowanym w tym roku przez stocznię Safe. Jak zapowiadają jej przedstawiciele, na tym nie koniec. Portfel zamówień wypełnia się coraz bardziej, a za tydzień na wody wypłynie kolejna jednostka. Będzie to holownik zamówiony przez grupę Damen.
Safe Co LTD powstała w 1995 roku. Firma działa aktywnie w kraju i zagranicą, głównie we Francji i w Niemczech. Zajmuje się m.in. budową statków, stalowych konstrukcji mostów, jak również konstrukcji dla przemysłu offshore, chemicznego oraz petrochemicznego.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza