PMK
W zeszłym tygodniu niemiecka grupa Bernhard Schulte Offshore (BS Offshore) odebrała od stoczni Ulstein Verft AS statek do obsługi morskich farm wiatrowych typu SOV. Kadłub jednostki o nazwie Windea został wybudowany w zeszłym roku w polskiej stoczni Crist.
Windea to jeden z dwóch statków, który trafi na farmy wiatrowe Gemini na Morzu Północnym. Projekt SX175 obejmuje dwa prototypowe statki, w których zastosowano zarówno unikatowy kształt dziobu typu X-Bow, jak i innowacyjny kształt rufy X-stern. Koncepcja została przygotowana w celu spełnienia wymagań dla branży morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom statek może pracować zarówno dziobem i rufą w kierunku wiatru, fal i prądów morskich, co ma niemały wpływ na wykonywanie prac przy bieżącej obsłudze morskich farm wiatrowych.
Przy budowie każdej jednostki pracowało ok. 400 pracowników, nie włączając kadry technicznej. Jednostki są napędzane za pomocą dwóch pędników rufowych, dwóch sterów strumieniowych oraz pędnika azymutalnego. Prędkość operacyjna każdej jednostki to 13,5 węzła. Statek spełnia najwyższe wymogi środowiskowe (IMO-Tier3).
Parametry techniczne:
Długość: 88 m
Szerokość: 18 m
Wysokość do pokładu głównego: 8 m
Załoga: statek może pomieścić 60 osób w pojedynczych kabinach (lub w sumie 109 osób), z czego 40 miejsc jest przeznaczonych dla serwisantów wież wiatrowych
Napęd: 2 pędniki rufowe, 2 stery strumieniowe i pędnik azymutalny
Prędkość: 13,5 węzła
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem