ew
Yeoman Bontrup, jeden z dwóch największych masowców samowyładowczych na świecie, przeszedł trzytygodniowy remont w gdańskiej stoczni Remontowa. Jednostka, której zarządem technicznym zajmuje się firma SMT Shipping Poland przeszła standardowy zakres napraw i prac konserwacyjnych. Z naszą kamerą weszliśmy na pokład statku a jego załoga opowiedziała nam m.in. o w pełni zautomatyzowanym mostku, bomie, dzięki któremu można wyładować 6 tys. ton kamieni na godzinę i o tym, co łączy tę jednostkę z filmem "Wałęsa. Człowiek z nadziei".
Statek, który przez trzy tygodnie stycznia cumował w gdańskiej stoczni Remontowa wyróżnia się charakterystycznym czerwonym kadłubem i nadbudówką, a także umieszczonym przed nią w osi statku dziewięćdziesięciometrowym bomem służącym do rozładunku.
Jak powiedział nam Przemysław Siekański, kapitan statku Yeoman Bontrup: "Jest to masowiec samowyładowczy o nośności blisko 100 tys. ton z systemem conveyerów i bomu, umożliwia samodzielny wyładunek kruszywa (kamieni), które wozimy. Nie potrzebujemy do tego żadnych urządzeń portowych, jesteśmy samowystarczalni i jednocześnie elastyczni, ponieważ możemy przewieźc ten ładunek do praktycznie każdego portu na świecie".
Warto przypomnieć, że jednostka zawijała już do trójmiejskich portów, m.in. kilka lat temu z transportem kruszywa pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Styczniowa wizyta w stoczni Remontowa również nie jest pierwszą w historii tego statku. Jak mówi Dariusz Stefaniak, Crewing Manager SMT Shipping Poland: "To kolejny remont tej jednostki w stoczni Remontowa. SMT Shipping ma długą tradycję współpracy z trójmiejskimi stoczniami. Przez trzy tygodnie remontowany był Yeoman Bontrup a w lutym spodziewamy się jego siostrzanej jednostki, Yeoman Bridge".
Yeoman Bontrup został zbudowany w 1991 roku w japońskiej stoczni Tsuneishi Tadotsu Faktory. Ma długość 249,90 m, szerokość 38,07 m i maksymalne zanurzenie 15 m. Może osiągnąć prędkość 15 węzłów.
O tym, dlaczego ta jednostka zasługuje na miano niezwykłej opowiedział nam superintendent, Krzysztof Krzyżaniak: "Każdy, kto widzi z zewnątrz naszą jednostkę może pomyśleć, że to zwykły masowiec, jednak w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Mamy bom wyładowczy o długości 90m! Niektóre jednostki pływające są od niego dużo krótsze. Przy jego pomocy, jesteśmy w stanie wyładowywać 6 tys. ton kamieni na godzinę. Oczywiście nie jest to potrzebne, średnia rata wyładunkowa to około 3,5 tys. kamieni na godzinę. W ramach ciekawostki mogę wspomnieć, że mamy również trzy agregaty, przy pomocy których jesteśmy w stanie zasilić 2,5 tys. domów".
Jak zdradził nam Dariusz Stefaniak, z jednostką wiąże się również epizod filmowy: "Jedna z pierwszych scen filmu "Wałęsa. Człowiek z nadziei" Andrzeja Wajdy była kręcona własnie na tym statku podczas jednego z remontów".
Firma SMT Shipping, która zajmuje się zarządem technicznym statku, dynamicznie się rozwija. Oprócz remontów, w najbliższym czasie przejmie trzy kolejne jednostki: Aruba, Adriatic i Baltic Pearl. Jak dodaje Stefaniak: "Wiąże się to z zatrudnianiem kolejnych załóg i marynarzy, nieustannie poszukujemy i oferujemy pracę dla chętnych. W tej chwili, wliczając wszystkie statki, eksploatujemy ich już ponad 50. Wiąże się to oczywiście z liczbą zatrudnionych marynarzy, których jest w tej chwili ponad 1600. Wszystkich chętnych zapraszamy do kontaktu z naszym biurem SMT Shipping".
Osoby zainteresowane zatrudnieniem w SMT Shipping Poland mogą zgłaszać się do siedziby spółki w Sopocie przy ul. Parkowej 46 lub odwiedzić stronę internetową spółki tutaj.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii