PMK
Trzech liderów branży naftowej podjęło historyczną decyzję inwestycyjną w sprawie morskiego projektu wychwytywania i składowania dwutlenku węgla na dużą skalę, uznanego za kluczowy w walce ze zmianami klimatu.
Equinor, Shell i Total ogłosiły w piątek swoją decyzję o inwestycji w pierwszą w Norwegii koncesję na składowanie dwutlenku węgla w projekcie Northern Lights. Inwestycje początkowe wyniosą prawie 673 mln dolarów.
Projekt Northern Lights ma na celu wychwytywanie CO2 ze źródeł przemysłowych na lądzie oraz transport ciekłego CO2 statkiem i rurociągiem pod Morzem Północnym w celu stałego składowania. Początkowa pojemność ma wynieść 1,5 miliona ton metrycznych CO2 rocznie, ale można ją zwiększyć poprzez dodatkowe fazy rozwoju.
Plany projektu zostały teraz przekazane norweskiemu Ministerstwu Ropy Naftowej i Energii.
Decyzja inwestycyjna kończy fazę badań, która obejmowała badania inżynieryjne i planowanie projektu, a także wiercenie studni potwierdzającej.
Odwiert Eos 31 / 5-7 znajduje się około 2500 metrów poniżej dna morskiego na południe od pola Troll w norweskim sektorze Morza Północnego. Celem wiercenia było określenie przydatności złoża do magazynowania dwutlenku węgla.
Norwegia postrzega wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla jako sposób walki ze zmianami klimatu poprzez usuwanie emisji CO2 ze źródeł przemysłowych i składowanie go na stałe pod ziemią, aby nie był uwalniany do atmosfery. Chociaż opłacalność komercyjna takiego wychwytywania i składowania dwutlenku węgla na dużą skalę jest w dużej mierze niesprawdzona, wstępne wyniki zostały uznane za pozytywne.
Projekt Northern Lights będzie rozwijany etapami, przy czym pierwszy etap będzie polegał na ustaleniu zdolności do transportu, zatłaczania i magazynowania do 1,5 miliona ton CO2 rocznie. Po wychwyceniu przemysłowego CO2 na lądzie będzie on transportowany statkami do trwałego składowania pod dnem morskim.
Terminal odbiorczy CO2 będzie zlokalizowany na terenie obszaru przemysłowego Naturgassparken w gminie Øygarden w zachodniej Norwegii. Fabryka będzie obsługiwana zdalnie z obiektów Equinor w terminalu Sture w Øygarden i obiektów podmorskich z platformy Oseberg A na Morzu Północnym.
Obiekt może być z czasem powiększony o kolejne fazy. Według Equinor inwestycje w kolejne fazy będą uruchamiane przez popyt rynkowy ze strony dużych emitentów CO2 w całej Europie. Partnerzy planują teraz utworzenie spółki joint venture w celu dalszego rozwoju projektu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii