ew
Stocznia w Raumie nad Zatoką Botnicką zbuduje cztery wielozadaniowe korwety dla fińskiej marynarki wojennej. Wartość zatwierdzonego w czwartek przez rząd zamówienia, którego częścią jest także zakup systemu bojowego od szwedzkiego koncernu Saab, to ponad 1,2 mld euro.
Nowe wielozadaniowe korwety Pohjanmaa będą produkowane w latach 2021-25 i zastąpią siedem dotychczas używanych przez fińską marynarkę wojenną okrętów, których okres eksploatacji dobiega końca. Przewiduje się, że nowe jednostki wejdą do służby przed 2028 r.Minister obrony Antti Kaikkonen zaznaczył na konferencji prasowej, że okręty zostaną zbudowane w Finlandii i jest to "najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia bezpieczeństwa dostaw" oraz miejsc pracy. Przyznał również, że projekt wymagać będzie dodatkowego finansowania w kwocie blisko 100 mln euro; pierwotnie zakładano ok. 1,2 mld euro.
Minister gospodarki Katri Kulmuni dodała, że dzięki zamówieniu marynarki wojennej w stoczni w najbliższych latach utrzymane zostanie zatrudnienie. "Zakup jest niezbędny i ma strategiczne znaczenie dla zachowania efektywności sił zbrojnych na morzu" – powiedział dowódca fińskiej marynarki wojennej, kontradmirał Jori Harju, zwracając uwagę na znaczenie tego zamówienia dla całego kraju. Według niego siły morskie zachowają swoją skuteczność i zapewnią bezpieczeństwo Finom. Jak podano w komunikacie resortu obrony, z zamówieniem nowych okrętów związany jest także zakup systemu bojowego od szwedzkiego koncernu Saab. Wyposażenie okrętów w radary, sensory oraz uzbrojenie, w tym systemy rakietowe i torpedowe, to koszt ok. 400 mln euro.
Cztery nowe wielozadaniowe korwety o dł. 105 m zastąpią wysłużone i wycofywane z użytku okręty fińskiej marynarki wojennej – stawiacze min typu Hameenmaa i Pohjanmaa, a także kutry rakietowe typu Rauma.
Ostateczne umowy związane z zamówieniem mają zostać sfinalizowane w mieście Turku w przyszłym tygodniu.Stocznia w Raumie, ok. 100 km na północ od Turku, której operatorem od 2014 r. jest Rauma Marine Constructions (RMC), specjalizuje się w budowie lodołamaczy, promów pasażerskich i samochodowych oraz okrętów na potrzeby sił zbrojnych. W Marynarce Wojennej nienależącej do NATO Finlandii służy ok. 1,4 tys. osób. Rocznie szkoli ok. 3,2 tys. poborowych oraz ok. 1,7 tys. rezerwistów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii