• <
nauta_2024

Saab rozwija współpracę z peruwiańską branżą stoczniową w zakresie transferu technologii

28.03.2025 11:04 Źródło: Saab
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Saab rozwija współpracę z peruwiańską branżą stoczniową w zakresie transferu technologii
Fot. Saab

Koncern ze Szwecji jest w trakcie realizacji zlecenia na dostawę i serwis łodzi bojowych Combat Boat 90 Next Generation (CB90 NG) dla peruwiańskich formacji morskich. Saab rozwija współpracę z peruwiańską stocznią państwową SIMA, gdzie wspomniane łodzie są montowane, a w przyszłości także naprawiane i modernizowane. Kolejne umowy wiążą się z transferem technologii i wsparcia w zakresie MRO.

W ramach rozwijanego przedsięwzięcia Saab podpisał z SIMA (Servicios Industriales de la Marina) kilka umów. Na ten moment ostatnia, trzecia, została zawarta w grudniu ub. r., w związku z czym firma dostarczyła zestaw Knock Down Kit wraz z transferem technologii celem montażu na miejscu. Wspomniane wcześniej łodzie CB90 zostały dostarczone m.in. w marcu 2023 roku, o czym również pisaliśmy.

Inicjatywa ta jest częścią szerszego programu transferu technicznego, koncepcji, w której Saab jest dobrze zorientowany dzięki wcześniejszej współpracy z Peru, Meksykiem, Malezją i USA. Podczas gdy CB90 będzie montowany w Peru, stocznia Docksta w Szwecji dostarcza wszystkie niezbędne materiały, zapewnia pomoc w konfiguracji i oferuje wsparcie na miejscu podczas całej produkcji, w tym testowanie, weryfikację i kontrolę jakości. Ma to zapewnić ciągłość współpracy w ramach programu transferu technologicznego. 


Współpraca peruwiańsko-szwedzka wiązała się także z obecnością pracowników Saab w kraju zamawiającego. Jak informuje firma, jeden z nich, Oskar Nordlund ze stoczni w Docksta spędził około trzech lat w Callao w Peru, nadzorując budowę pierwszych czterech łodzi. W zakładzie tym, gdzie znajduje się zarówno stocznia jak i baza sił morskich Peru, SIMA nadzoruje zakup i budowę łodzi

Stocznia SIMA w Callao funkcjonuje zarówno jako stocznia, jak i baza marynarki wojennej. Tam zamawiający nadzoruje zakup i budowę łodzi, które miały znaleźć się w wyposażeniu straży wybrzeża oraz marynarki wojennej, jednocześnie stale współpracując z Saab przy wdrażaniu technologii i szkoleniu kadry stoczniowej. Do zadań nabytych CB90 należy zwalczanie nielegalnej działalności morskiej, jak choćby przemyt narkotyków, nielegalne i zrównoważone wykorzystanie zasobów morskich. Służby mają je także wykorzystywać w zakresie przestrzegania przepisów w ruchu nawodnym, bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska. Peruwiańska marynarka wojenna potrzebuje wszechstronnych łodzi zdolnych do działania wzdłuż wybrzeża i na rzekach, a szybkość CB90, zwrotność na wąskich i płytkich wodach oraz zdolność adaptacji mają zapewnić, że sprawdzą się w ramach zleconych im zadań.

– CB90 jest zarówno wszechstronną, jak i sprawdzoną jednostką. W ciągu 35 lat wyprodukowaliśmy i stale rozwijaliśmy prawie 300 z nich dla krajów na całym świecie, z których większość nadal działa. Z tego co wiem, peruwiańska marynarka wojenna jest bardzo zadowolona z poprzednich CB90, dlatego nie mam wątpliwości, że tak będzie i tym razem. Jesteśmy bardzo dumni z naszego produktu.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że SIMA zdecydowała się nabyć od nas kolejną łódź Combat Boat 90. Ostatnim razem zaczynaliśmy od zera w środku pandemii i wspólnie zbudowaliśmy łodzie w mniej niż dwa lata. Od tego czasu dzieliliśmy się cennymi doświadczeniami, co tym razem dało nam jeszcze lepsze warunki – przekazał Anders Hellman, szef BU Docksta

Współpraca Saab i SIMA ma być przykładem transferu technologii i wiedzy, aby na miejscu można było prowadzić usługi w zakresie konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO). Wpisuje się to również w politykę peruwiańskich władz, które chcą „rozbudzić” lokalną branżę morską, tym bardziej że są prowadzone duże projekty we współpracy m.in. z Chinami celem zwiększania przeładunków kontenerowych poprzez otwarcie nowego terminalu COSCO Shipping Chancay Peru w listopadzie ub. r.

Czytaj więcej: Chińskie okno na Amerykę Południową. Terminal COSCO Shipping Chancay Peru rozpoczyna działalność

CB90 NG został pierwotnie zaprojektowany z myślą o szybkim transporcie oddziałów piechoty morskiej i jednostek specjalnych, przeznaczonych do szybkiego dostania się na brzeg jak i sprawnej ewakuacji. Pozwala łatwo dostać się zarówno na piaszczystą plażę, jak i podwyższony, skalny brzeg. W zależności od powierzonego zadania może przyjmować różne role w łańcuchu sensorycznym i bojowym. Zawiera nowoczesny system zarządzania walką oraz czujniki do obserwacji, ochrony balistycznej, a także dalej poprawione zdolności stealth. Kadłub jednostki wyróżnia się manewrowością i szybkością. Sprawdza się zarówno w ramach sił zbrojnych, jak i innych formacji mundurowych oraz porządkowych, którym zależy na stosowaniu szybkich jednostek na obszarze wymagającym szybkiej reakcji oraz sprawnego działania.

Fot. Saab


Innym dużym przedsięwzięciem jest umowa z południowokoreańską stocznią HD Hundai Heavy Industries o wartości 462,9 mln dolarów na wspólną budowę czterech okrętów. Co istotne, dostarczenie jednostek ma odbyć się w krótkim czasie, bo do 2029 roku. Stocznia z Korei Południowej odpowiada za projekt, wyposażenie oraz wsparcie techniczne. Istotne w tym przedsięwzięciu jest prowadzenie budowy w peruwiańskim zakładzie w Callao, gdyż celem jest zastrzyk innowacji i pobudzenie krajowej branży stoczniowej i zbrojeniowej.

Czytaj więcej: Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej

W związku z modernizacją Marynarki Wojennej Peru (Marina de Guerra del Perú) władze finansują budowę fregaty, patrolowca (Offshore Patrol Vessel, OPV) oraz dwów okrętów desantowych (Land Craft Utility, LCU), przy czym jest szansa na dalsze zamówienia. Zlecenie ma nie tylko wpłynąć na obronność kraju, ale też przemysł stoczniowy, zapewniając wiele nowych miejsc pracy tak w branży morskiej, jak i łańcuchu dostaw.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.