• <
PGZ_baner_2025

Saab modernizuje szwedzki okręt podwodny. HSwMS Halland ma być jak nowy

14.02.2025 11:41 Źródło: Saab
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Saab modernizuje szwedzki okręt podwodny. HSwMS Halland ma być jak nowy
Fot. Saab

Firma poinformowała, że 13 lutego odbyło się wodowanie jednego z okrętów podwodnych Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska marinen). HSwMS Halland jest trzecią jednostką typu Gotland, która przesza modernizację obejmującą instalację nowych technologii i systemów. Co istotne, podobne znajdą się na nowych okrętach typu A26, które aktualnie są budowane, co pozwoli na szkolenie załóg z myślą o dalszej służbie.

Wodowanie okrętu w stoczni Saab Kockums po kompleksowym okresie modernizacji i napraw dokowych jest istotnym momentem poprzedzającym próby morskie i powrót do służby. Podobnie miało to miejsce w przypadku starszej jednostki typu A17, HSwMS Södermanland w ubiegłym roku.

Czytaj więcej: Szwecja przywraca do regularnej służby okręt podwodny, który mógł trafić do Polski. Saab kończy gruntowny remont

- Zabezpieczenie krytycznej infrastruktury podwodnej i szlaków morskich jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Wodowanie HMS Halland jest świadectwem zdolności Saab do modernizacji i dostarczania zaawansowanych okrętów podwodnych o możliwościach wymaganych przez szwedzką marynarkę wojenną. Dzięki HMS Halland szwedzka marynarka wojenna, a co za tym idzie NATO, zyskuje dodatkową siłę do obrony i monitorowania Morza Bałtyckiego - wskazał Mats Wicksell, szef Saab Business Area Kockums.

Podczas modyfikacji wymieniono ponad dwadzieścia centralnych systemów w HSwMS Halland, w tym czujniki i systemy dowodzenia. Co istotne, podobne mają znaleźć się na dwóch aktualnie powstających okrętach podwodnych typu A26, określanych też jako Blekinge. Pierwszy z nich, przyszły HSwMS Blekinge jeszcze nie został zwodowany, trwają też prace nad HSwMS Skåne. Obie jednostki mają zostać przekazane zamawiającemu w latach 2027-2028.

HSwMS Halland jest w służbie od 1997 roku. Ma 60,4 metra długości i6,2 metra szerokości, a jego wyporność wynosi 1526 ton w położeniu nawodnym i 1647 ton w podwodnym. Załoga liczy 35 osób. Prędkość okrętu wynosi 10 węzłów w położeniu nawodnym i 20 węzłów w podwodnym, a podawane tzw. „zanurzenie testowe” to 150 metrów. Może pozostawać w zanurzeniu przez 14 dni. W skład napędu wchodzą dwa silniki wysokoprężne i jeden elektryczny, dwa generatory Stirlinga, a także wał napędowy.

HSwMS Halland, fot. Saab


Uzbrojenie stanowią cztery wyrzutnie torped 533 mm (na 12 torped) i dwie 400 mm (na sześć torped). Okręt może też zostać wyposażony w 48 min morskich.

Dzięki przeprowadzonemu serwisowi HSwMS Halland ma być zdolny do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem, wykorzystując nowe możliwości i wyposażenie, działając wraz z bliźniaczymi jednostkami HSwMS Gotland i HSwMS Uppland. One również przeszły podobną modernizację w związku z minięciem połowy zamierzonego okresu eksploatacji.

Jak wskazuje Saab, okręty podwodne odgrywają kluczową strategiczną rolę w obronie i mogą być wykorzystywane w całym spektrum konfliktów, od pokoju po wojnę. Zdolność HMS Halland do skrytego działania z dużą wytrzymałością czyni go cennym zasobem na Morzu Bałtyckim, gdzie warstwowe wody szczególnie utrudniają wykrywanie okrętów podwodnych.

Dostosowanie wyposażenia do przyszłych działań nie tylko ma zapewnić lepszą skuteczność wykonywania zadań okrętów podwodnych, ale też przygotować kadry morskie do służby na jednostkach typu A26. Pozwoli to na utrzymanie ciągłości służby i potencjalnie szybsze wdrożenie „podwodników” do działań po przejęciu w przyszłości HSwMS Blekinge i HSwMS Skåne. Z racji na zaangażowanie Saab jako oferenta w programie zakupu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, potencjalnie firma mogłaby zapewnić zdolności szkoleniowe we współpracy z morskimi siłami Szwecji. Oznaczałoby to wtedy wdrażanie kadry do użycia sprzętu właśnie na jednostkach typu Gotland, dzięki czemu do momentu przekazania pierwszego, zamówionego okrętu stałoby się możliwe wyszkolenie załogi oraz kadry dowódczej. Wyzwaniem pozostaje jednak ukończenie budowy, jako że HSwMS Blekinge powstaje od… 2015 roku, stąd pojawia się pytanie, czy Saab będzie w stanie szybko i sprawnie dostarczyć nowe okręty innym zamawiającym.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.