Saab podpisał kontrakt z Damen Naval na dostawę wyposażenia z myślą o nowym okręcie dla Marynarki Wojennej Kolumbii (Armada Nacional de la República de Colombia). Budowa fregaty to element przedsięwzięcia mającego na celu zarówno wzmocnienie sił morskich państwa, jak i jego przemysłu okrętowego.
Zamówienie, ogłoszone 26 lutego, obejmuje system zarządzania walką 9LV i system kontroli ognia 9LV, optyczny system kierowania ogniem śledzącym, elektrooptyczny system kierowania ogniem EOS 500, radary Sea Giraffe 4A, a także inne systemy Saab. Umowa jest elementem programu budowy fregat Plataforma Estratégica de Superficie (PES). Co istotne, program zakłada budowę i dostarczenie nawet pięciu okrętów tej serii po 2030 roku.
- Program PES jest najnowocześniejszy i jesteśmy zaszczyceni, że Kolumbijska Marynarka Wojenna wybrała Saab na dostawcę swojego systemu bojowego. Nasze partnerstwo z Damen Naval oznacza ważną współpracę w dziedzinie marynarki wojennej. To nasz pierwszy wspólny projekt - powiedział Carl-Johan Bergholm, starszy wiceprezes i szef działu nadzoru w Saab.
3666.jpg)
Fot. Damen
Zaplanowana pierwsza jednostka otrzyma nazwę ARC Almirante Padilla. Zostanie zbudowana w oparciu o projekt platformy SIGMA 10514 dostarczony przez Damen. Jej długość ma wynosić 105 metrów, a szerokość 14,02 metrów. Z kolei wyporność będzie sięgać ok. 2200-2500 ton. Załoga ma liczyć ok. 120 osób. W skład wyposażenia wejdą także lądowisko i hangar do obsługi śmigłowca.
Fregata będzie pierwszym okrętem tej klasy zbudowanym przez państwową stocznię COTECMAR (Corporación de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo de la Industria Naval, Marítima y Fluvial) z siedzibą w kolumbijskiej Kartagenie, a także największy i najbardziej złożony, jaki powstał w kraju, co budzi skojarzenia z polskim programem "Miecznik".
Damen Naval dostarczy inżynierię, wsparcie techniczne i materiały stoczniowe. Projekt Plataforma Estratégica de Superficie opiera się na serii Damen Naval SIGMA 10514. Dostawa pierwszego okrętu ma nastąpić do 2030 roku.
Projekt okrętu ma zapewnić wszechstronne zdolności, dostosowane do specyficznych wymagań sił morskich Kolumbii, dając też dowód rozwoju partnerstwa holenderskiej firmy Damen z kolumbijskimi podmiotami. Fregata jest prezentowana jako kamień milowy dla kolumbijskiej branży morskiej, łącząc w sobie globalną wiedzę z lokalnym tworzeniem miejsc pracy i dzieleniem się wiedzą, torując drogę dla silniejszego, bardziej samowystarczalnego przemysłu stoczniowego i zbrojeniowego w kraju.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów