• <

Lockheed Martin dostarczy radary SPY-7 dla hiszpańskich fregat serii F110

20.01.2025 22:33 Źródło: Navantia, Lockheed Martin
Strona główna Lockheed Martin dostarczy radary SPY-7 dla hiszpańskich fregat serii F110
Fot. Navantia

We współpracy z koncernem Navantia firma Lockheed Martin z powodzeniem ukończyła pierwsze testy radaru AN/SPY-7(V)2 dla hiszpańskich, wielozadaniowych fregat proj. F110, określanych jako typ Bonifaz. Wyposażenie zapewnić ma lepsze zdolności w zakresie wykrywania celów powietrznych, w tym zagrożeń.

Testy sprzętu wykonano w zakładzie Lockheed Martin's Aegis SCOMBA Integration Center (ASIC), mieszczące się w Moorestown, w stanie New Jersey. Nie jest to ich koniec, gdyż w nadchodzących miesiącach firma przeprowadzi szeroko zakrojone testy wszystkich komponentów systemu radarowego SPY-7 i sprzętu taktycznego wchodzącego w skład systemu bojowego Aegis. W zamierzeniu ma to zapewnić, że Hiszpania otrzyma w pełni zintegrowany i skalibrowany system dla swoich okrętów.

– Podczas tego kamienia milowego taktyczny sprzęt i oprogramowanie systemu radarowego SPY-7 dokładnie śledziły obiekty w powietrzu, potwierdzając dojrzałość systemu i gotowość do kompleksowych testów wydajności. Lockheed Martin szybko skaluje i rozwija swoją technologię radarową i rozwiązania morskie, aby dopasować się do potrzeb Hiszpanii, zapewniając jej strategiczną przewagę – powiedziała Chandra Marshall, wiceprezes Multi-Domain Combat Solutions w Lockheed Martin

– To osiągnięcie stanowi kamień milowy w programie F110 i pokazuje poczynione postępy, zapewniając, że program jest zgodny z harmonogramem, aby sprostać oddaniu do użytku pierwszej fregaty w 2028 roku – przekazał Carlos Lopez, kierownik programu F110 w Navantia.


Fot. Lockheed Martin

Radar SPY-7 to technologia, która ma zapewnić możliwość podejmowania decyzji bojowych dokładnie i szybko. Lockheed Martin podkreśla, że ma on zdolność wykrywania, śledzenia i zwalczania zaawansowanych pocisków balistycznych i zaawansowanych zagrożeń powietrznych. Za pomocą urządzeń przechwytujących atakuje wiele celów jednocześnie. Ma on modułową konstrukcję, a w jego skład wchodzi skalowalny, cyfrowy system namierzania. Jest również interoperacyjny z innymi radarami i platformami, a także kompatybilny z kluczowym tu systemem dowodzenia walką Aegis. Oba znajdują się w wyposażeniu wielu krajów z USA na czele. 

Formalna dostawa radaru SPY-7 zaplanowana jest na 2026 rok, co ma stanowić kluczowy moment w związku z budową okrętów typu Bonifaz i aktywacji systemu bojowego na każdym z nich. W tym samym czasie Lockheed Martin i Navantia współpracują dalszą nad integracją oprogramowania taktycznego dla systemów bojowych Aegis i SCOMBA, które będą testowane w ASIC (Centrum Integracji Aegis-SCOMBA, Moorestown) i Centrum Integracji Systemów Brzegowych Marynarki Wojennej (Centro de Integración de Sistemas en Tierra, CIST) w bazie hiszpańskich sił morskich mieszczącej się w Rota.

Navantia prowadzi także prace w związku z planowanym wprowadzaniem systemu „cyfrowego bliźniaka”, mającego wchodzić w skład wyposażenia nowych fregat, co ma diametralnie wpłynąć na działanie każdego z okrętów, zapewniając jego wsparcie przez cały „cykl życia”. Technologia ta pozwala zwizualizować okręt w skali 1 do 1, co pozwalać ma na optymalizację pracy obecnego tam wyposażenia czy reagować w trudnych sytuacjach. Do tego dochodzi planowanie związanej z fregatą logistyki, w tym przyszłych remontów i modernizacji.

Fregaty typu Bonifaz mają 145 metrów długości, 18 metrów szerokości i 6 100 ton wyporności. Załoga liczy 150 oficerów i marynarzy. Prędkość okrętów ma wynosić do 25 węzłów, a napęd tworzą turbina GE LM2500, cztery silniki wysokoprężne MTU 4000 i śruba Kongsberg Maritime o sterowanym skoku. W skład wyposażenia wchodzą system zarządzania walką SCOMBA oraz system kontroli ognia Aegis. Do tego dochodzą sonar donar holowany Thales CAPTAS-4, sonar montowany na kadłubie Thales BlueMaster UMS 4110, cyfrowy system akustyczny BlueScan, system komunikacji podwodnej TUUM-6, radary AN/SPY-7(V)2, systemy łączności zewnętrznej Rohde & Schwarz i system nawigacyjny GMV' SENDA. Uzbrojenie tworzą armata morska 127 mm OTO 127/64 LW Vulcano z amunicją kierowaną Vulcano, dwa karabiny maszynowe 30 mm i 12,7 mm, wyrzutnie torped Mark 32 Mod 9, 16-komorowe wyrzutnie Mk 41 VLS z pociskami RIM-162 ESSM Block 2. Oprócz tego każda z fregat ma posiadać lądowisko i hangar do obsługi śmigłowca SH-60 Seahawk lub NH-90.

Fot. Navantia


Zaplanowane okręty mają zostać następcami starszych, mocno eksploatowanych jednostek typu Álvaro de Bazán. Budowa pierwszej jednostki, Bonifaz (F-111) rozpoczęła się w 2022 roku. Umowa na budowę pięciu jednostek została podpisana w 2019 roku, a rozpoczęcie prac nad pierwszą z nich odbyło się trzy lata później. Koszt programu wynosi 4,3 mld euro. Aktualnie w budowie są dwa okręty tej serii, Bonifaz (F111) i Roger de Lauria (F112), które mają wejść do służby kolejno w 2025 i 2026 roku.

Budowa trzech kolejnych jednostek, które mają wejść do służby w latach 2027-2029. Wszystkie powstają w stoczni Navantia w hiszpańskim Ferrol. Program F110 pozwala na utrzymanie 9 000 miejsc pracy w branży stoczniowej i w ramach łańcucha dostaw w okresie 10 lat. W przedsięwzięcie zaangażowano łącznie 500 firm z całej Hiszpanii.

Dziękujemy za wysłane grafiki.