Navantia kontynuuje budowę okrętów podwodnych typu Isaac Peral dla Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española). W stoczni w Cartagenie, 27 października, zakończyła wysyłkę wyposażenia systemu napędu niezależnego od powietrza (AIP), opartego na technologii wodorowej. Znajdzie się on kolejnej jednostce tej serii, Cosme Garcia (S-83). Podobne są oferowane Polsce w ramach programu "Orka".
W wydarzeniu, mającym oznaczać zdaniem stoczni kamień milowy programu budowy okrętów podwodnych proj. S-80, uczestniczyli przedstawiciele stoczni oraz resortu obrony, w tym Dyrektor Generalny Uzbrojenia i Materiałów (director general de Armamento y Material, DGAM) Ministerstwa Obrony, adm. Aniceto Rosique Nieto.
Uczestnicy wydarzenia mieli okazję zwiedzić Sekcję 3 powstającego okrętu Cosme García (S-83), w której znajduje się pokładowy sprzęt AIP, zbiorniki ciekłego tlenu i bioetanolu oraz systemy pomocnicze niezbędne do jego działania. Ponadto zapoznali się z przebiegiem prac stoczniowych przy jednostce podwodnej, w tym procedurami bezpieczeństwa, jakie są stosowane zarówno w związku z prowadzonymi robotami, jak też ochroną informacji na temat przyszłego okrętu sił morskich Hiszpanii. Jego budowa trwa od 2009 roku, a planowane wejście do służby ma nastąpić w 2028 roku.
Czytaj więcej: „Orka” po hiszpańsku? Navantia doposaża przyszły okręt podwodny w swój najnowszy system napędu niezależnego od powietrza
Procedurę doposażania w system AIP firma rozpoczęła na początku listopada. Przyszły Cosme García (S-83) jest pierwszym w swojej serii, który to rozwiązanie otrzymuje domyślnie. Dotyczyć to ma także wszystkich późniejszych jednostek typu Isaac Peral, budowanych tak dla sił morskich Hiszpanii, jak i zagranicznych zamawiających. Jak wskazuje Navantia, technologia ta ma zapewnić okrętom podwodnym możliwość pozostawania w zanurzeniu przez długi czas, w przeciwieństwie do zaledwie konwencjonalnych jednostek z napędem spalinowo-elektrycznym. Firma wskazuje, że choć było to duże wyzwanie dla krajowego przemysłu z racji na nowatorskość technologii, ma pozwolić jej stworzenie wyjątkowej oferty dla potencjalnych zamawiających. Nad napędem AiP pracują tez inne firmy, które także wyposażają w go okręty podwodne swoich klientów.
Zdaniem Navantii jej system AIP, określany jako BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology) ma na tle konkurencji wyróżniać się instalacją do produkcji energii, która umożliwi ładowanie akumulatorów okrętu podwodnego, gdy jest on zanurzony, unikając okresowych manewrów w celu doładowania, gdzie jednostka może być narażona na wykrycie i tym samym atak.
Instalacja ta jest określana jako „system trzeciej generacji”. Wyróżnia się wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych, gdyż opiera się na tzw. reformingu bioetanolu, będącego paliwem uzyskiwanym z surowców roślinnych. W trakcie wspomnianego procesu etanol i para wodna w obecności katalizatora są przekształcane w celu wytworzenia strumienia bogatego w wodór, który jest podawany wraz z czystym tlenem do ogniwa paliwowego. W efekcie ma być wytwarzana energia elektryczna. Dzięki temu nie ma potrzeby przechowywania wodoru na pokładzie, gdyż to sam system generuje go w razie potrzeby, co stanowić ma przewagę taktyczną, zwiększając autonomiczność okrętu. W połączeniu z rozległą sensoryzacją okrętu, dodatkowo ma zwiększać bezpieczeństwo załogi i samego okrętu podwodnego oraz minimalizować liczbę personelu obsługującego go.
Okręty serii S-80 mają 81,05 metra długości i 2965 ton wyporności. Osiągają prędkość 12 węzłów na powierzchni i blisko 19 pod wodą, mogąc zanurzyć się na 450 metrów. Załoga liczy 32 marynarzy z możliwością transportu ośmiu żołnierzy np. z komponentu sił specjalnych. Na napęd składają się, trzy silniki wysokoprężne na bioetanol o mocy 1200 kW każdy, silnik elektryczny 3500 kW, ogniwa paliwowe od UTC Power napędu niezależnego od powietrza 300 kW oraz sprzęgła Vulkan RATO-S G-561W. Przestrzeń zaopatrzeniowa zapewnia mu autonomiczność (możliwość działania bez wracania do portu i uzupełniania zapasów) między 30 do nawet 55 dni w trybie ciągłym. Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torped 533 mm z torpedami DM2A4 i pociskami rakietowymi Harpoon UGM-84 Sub-Harpoon block II, acz jest planowany także wariant wyposażenia w pociski przeciwokrętowe NSM (Naval Strike Missile).
Obok Come Garcia trwa budowa jeszcze dwóch okrętów typu Isaac Peral,
Narciso Monturiol (S-83) oraz Mateo García de los Reyes (S-84).
Wszystkie mają wejść do służby w latach 2026-2029. Aktualnie w składzie
sił morskich znajduje się prototypowy Isaac Peral (S-81), który dołączył
do nich oficjalnie 30 listopada ub. r.
Navantia chce uczynić okręty
podwodne proj. S-80 swoim towarem eksportowym, oferując je m.in. Polsce w
ramach programu „Orka”. Wśród innych państw, które mają być
zainteresowane tymi jednostkami są Indie (gdzie konkurentem jest
niemiecki TKMS) oraz Filipiny.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów