W mieszczącej się w Gdańsku stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się uroczystość chrztu i wodowania piątego z serii niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Rybitwa (605).
Jest to pierwsza w tym roku uroczystość chrztu i wodowania przyszłego okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. W przyszłości wejdzie on w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Będzie stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście. Przypomnijmy, że w czerwcu ub. r. został zwodowany bliźniaczy okręt Jaskółka (604).
Czytaj więcej: Wyjątkowy lot Jaskółki. Czwarty niszczyciel min proj. 258 został zwodowany w Gdańsku
Będzie to już trzeci okręt w historii polskiej Marynarki Wojennej, który otrzyma nazwę "Rybitwa”. Pierwszy trałowiec o tej nazwie zbudowany został w okresie międzywojennym w Stoczni Rzecznej w Modlinie. Podniesienie bandery odbyło się 21 grudnia 1935 roku. Okręt pozostawał w służbie przez 31 lat, do 1966 roku.
Jego następcą o tym imieniu był trałowiec proj. 206F (typu Krogulec), serii zaprojektowanej w gdańskim Centralnym Biurze Konstrukcji Okrętowych Nr 2 i zbudowanej w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Przez cały okres służby, od 1967 do 2002 roku okręt wchodził w skład 13. Dywizjonu Trałowców 9. Flotylli Obrony Wybrzeża w Helu. Brał on udział w niemal wszystkich ważniejszych ćwiczeniach oraz manewrach międzynarodowych sił morskich z udziałem polskich okrętów.
Już 19 marca kolejna jednostka otrzyma imię „Rybitwa”. Będzie to piaty z serii okręt typu Kormoran II budowany przez Konsorcjum którego trzon tworzą: Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o. Projekt został wykonany przez należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting, a budowa odbywa się pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków. Matką Chrzestną okrętu zostanie Maria Teryfter, która zgodnie z ceremoniałem wojskowym po symbolicznym rozbiciu butelki szampana o kadłub, nada jednostce imię „Rybitwa”.
Niszczyciel min należy do jak dotąd największej serii okrętowej budowanej w polskiej stoczni w XXI wieku. Okręty proj. 258 są przeznaczone do szeroko pojętej walki minowej, wyróżniając się nowoczesnymi systemami i technologiami. Oprócz realizacji podstawowych zadań, polegających na poszukiwaniu, identyfikacji, klasyfikacji oraz niszczeniu min morskich, przystosowane są do zwalczania dywersji podwodnej, patrolowania torów wodnych i nadzoru nad infrastrukturą krytyczną.
Aktualnie trwają zaawansowane prace związane z doposażeniem przyszłego ORP Jaskółka, a także budową kadłuba szóstego okrętu z tej serii, przyszłego ORP Czajka (606), pod który stępkę położono w grudniu ub. r. Wszystkie aktualnie budowane niszczyciele min mają wejść do służby w latach 2026-2027. Oprócz tego w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. trwają prace nad dwoma okrętami rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", przyszłymi ORP Jerzy Różycki (261) i ORP Henryk Zygalski (264). Wejdą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia. Do służby mają wejść w 2027 roku i zastąpią starsze okręty proj. 863 (kod NATO: Modified Moma), ORP Nawigator (262) i ORP Hydrograf (263).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów