W wyniku rozstrzygniętego postępowania na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, Stena Line będzie w latach 2026–2032 jego użytkownikiem w oparciu o przyznane pakiety czasowe (sloty) oraz wynajętą powierzchnię terminalową. Decyzja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania terminalu przez doświadczonego armatora, rozwój ruchu pasażerskiego i towarowego.
Publiczny Terminal Promowy w Gdyni, oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zyskał przewoźnika promowego odpowiedzialnego za jego regularne wykorzystanie. Umowa obejmuje okres obowiązywania od stycznia 2026 do końca 2032 roku, w ramach którego Stena Line będzie korzystać z przyznanych pakietów czasowych oraz infrastruktury terminalowej.
Publiczny Terminal Promowy w Gdyni jest nowoczesnym obiektem dostosowanym zarówno do obsługi pasażerów, jak i przewozów towarowych typu ro-ro. Stanowi on kluczowy element infrastruktury portowej, wzmacniający pozycję Gdyni jako ważnego ośrodka transportowego w basenie Morza Bałtyckiego. Działanie terminalu oznacza regularny ruch pasażerski i rozwój siatki połączeń promowych. Dla Portu Gdynia to także gwarantowane przychody związane z dalszym rozwojem autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona. Umocni to pozycję Portu Gdynia jako nowoczesnego hubu promowego na Bałtyku.
Korzyści odczuje również gospodarka regionu – od sektora transportu i logistyki, po branżę turystyczną. Publiczny Terminal Promowy – fakty Inwestycja w Publiczny Terminal Promowy w Gdyni miała wartość blisko 230 mln złotych i została współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Obiekt ma powierzchnię nieco ponad 7 hektarów. Obejmuje on jedno stanowisko promowe i ma zdolność przewozową na poziomie ponad 8,2 mln metrów linii ładunkowych rocznie oraz pozwala na obsługę blisko 2,5 mln pasażerów.
Przeprowadzone przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. postępowanie dotyczyło korzystania z infrastruktury terminalu w stałych oknach czasowych (slotach) wraz z najmem nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności promowej. W wyniku merytorycznej analizy złożonych ofert, Stena Line spełniając postawione warunki formalne została najkorzystniej oceniona i to ten podmiot wybrano jako użytkownika terminala.
W postępowaniu uczestniczyło również konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1. Złożona przez nie oferta zawierała wartościową koncepcję w zakresie rozwoju ruchu promowego, jednakże brak pełnej zgodności z warunkami określonymi w specyfikacji postępowania uniemożliwił jej dalsze procedowanie. Decyzja nie stanowi oceny potencjału ani kompetencji konsorcjum. Zawarcie umowy z przewoźnikiem posiadającym wieloletnie doświadczenie na rynku promowym, jakim jest Stena Line, daje gwarancję stabilności i efektywnego wykorzystania terminalu. Jednocześnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie wyklucza, że w przyszłości terminal będzie mógł zostać wykorzystany również przez innych operatorów, co dodatkowo wzmocni jego znaczenie dla rozwoju transportu promowego w regionie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął