ew
Rząd Ukrainy zaakceptował w środę memorandum, dotyczące współpracy z amerykańską firmą w sprawie dostaw skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA. Dokument przewiduje też rozwój infrastruktury gazowej między Ukrainą i Polską - przekazał deputowany Ołeksij Honczarenko.
Portal Ekonomiczna Prawda zaznacza, że taki projekt infrastrukturalny mógłby być częściowo sfinansowany przez USA i UE.
Stroną memorandum są ukraiński rząd i firma Louisiana Natural Gas Exports. Zgodnie z dokumentem, którego zdjęcia zamieścił w serwisie Telegram deputowany Europejskiej Solidarności Ołeksij Honczarenko, dostawy miałyby obejmować 5,5 mld metrów sześciennych surowca rocznie, a projekt byłby obliczony na co najmniej 20 lat.
"Memorandum nie tworzy zobowiązań prawnych i stanowi jedynie deklarację intencji" - podkreślono w dokumencie.
P.o. ministra energetyki Olha Busławec zaznaczyła, że projekt "przewiduje zbadanie możliwości dywersyfikacji ścieżek dostaw gazu ziemnego poprzez długoterminowe dostawy skroplonego gazu i rozwoju transgranicznej gazowej infrastruktury Ukrainy i UE".
Jak przypomina Ekonomiczna Prawda, w marcu wiceminister energetyki Konstiantin Czyżyk ogłosił, że Waszyngton i Kijów uzgodniły dostawy na Ukrainę skroplonego gazu przez terminale w Polsce w objętości 6-8 mld metrów sześciennych rocznie. Jak dodał, następnie gaz miałby być transportowany do krajów europejskich przez hub powstały na bazie ukraińskich podziemnych magazynów gazu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny