• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Słaby międzynarodowy handel hamuje wzrost przeładunków w Porcie Rotterdam

PMK

18.02.2020 21:09 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Słaby międzynarodowy handel hamuje wzrost przeładunków w Porcie Rotterdam

Partnerzy portalu

Słaby międzynarodowy handel hamuje wzrost przeładunków w Porcie Rotterdam - GospodarkaMorska.pl

Przepływ towarów w porcie w Rotterdamie utrzymał się na stałym poziomie w 2019 roku, ponieważ wzrost handlu międzynarodowego stracił tempo. Port przeładował 469,4 mln ton, niewiele więcej niż 469 mln tony zanotowane w 2018 roku.

Jak wyjaśniono, zaobserwowano znaczące zmiany trendów leżące u podstaw różnych towarów. Podczas gdy przeładunki kontenerów, ropy naftowej, LNG i biomasy wzrosły, przeładunki węgla i produktów naftowych spadły.

Po dobrych pierwszych sześciu miesiącach 2019 roku wzrost przeładunku kontenerów był prawie znikomy w ciągu drugiego półrocza. Przepustowość kontenerów mierzona w tonach wzrosła o 2,5%. Zmierzony w TEU, standardowej jednostce dla kontenerów, wzrost wyniósł 2,1%, a roczna suma wyniosła 14,8 miliona TEU.

- Wzrost gospodarczy w UE nieco spadł, szczególnie w wyniku zmniejszenia produkcji przemysłowej w Niemczech - powiedział zarząd portu. - Ponadto przesyłki z Azji zostały anulowane w listopadzie i grudniu w wyniku spadku produkcji i wzrostu światowego handlu. Segment żeglugi bliskiego zasięgu odczuł także skutki niższego wzrostu gospodarczego, a także konkurencji z innymi portami – dodał.

Łączne przeładunki towarów płynnych wyniosły 211,2 mln ton w 2019 roku i był prawie takie same jak w 2018 r. W tym segmencie przerób ropy naftowej już piąty rok z rzędu przekroczył 100 mln ton i wzrósł o 3,9%. Inwestycje w ostatnich latach zwiększyły zdolności produkcyjne rafinerii zlokalizowanych w Rotterdamie, co doprowadziło do wzrostu ilości rafinowanej ropy naftowej w 2019 r. Zapasy ropy naftowej również wzrosły w ostatnich miesiącach.

Przepustowość produktów z oleju mineralnego spadła w wyniku niższego importu i eksportu oleju opałowego. Ta tendencja spadkowa w ciągu ostatnich kilku lat nasiliła się w 2019 roku w wyniku zaostrzenia globalnych przepisów dotyczących emisji dla żeglugi, które weszły w życie 1 stycznia 2020 r.

Według portu w Rotterdamie wzrost przepustowości LNG wynikał głównie z importu większej części gazu produkowanego wokół Oceanu Atlantyckiego do Europy, a nie z eksportu do Azji.

Co więcej, przeładunki towarów masowych spadły o 4% do 74,5 mln ton z 77,6 mln ton w 2018 r.

Ponadto przeładunki RoRo nieznacznie wzrosły w 2019 roku, pomimo niepewności związanej z Brexitem. Występowały jednak znaczne wahania w ciągu roku, przy szczytach przerobu w wyniku gromadzenia zapasów w okresie poprzedzającym proponowanej daty Brexitu 31 marca i 31 października.

Roczna przepustowość drobnicy wzrosła o 2,9% w wyniku wzrostu liczby dodatkowych pakietów cargo. Niemniej jednak władze portowe zauważyły spadek przepustowości w czwartym kwartale w wyniku ograniczenia niemieckiego eksportu.

- Port w Rotterdamie osiągnął poziom przeładunków zarejestrowany w 2018 roku. Oczywiście ciężko pracujemy, aby jeszcze bardziej zwiększyć naszą wiodącą pozycję, choćby poprzez inwestycje. Sukcesu nowoczesnego portu nie można jednak mierzyć samymi wynikami przeładunków - skomentował Allard Castelein, prezes zarządu portu.

- Nasi klienci wymagają teraz przede wszystkim lepszego, szybszego, a przede wszystkim inteligentniejszego portu. Równie ważne w przyszłości jest to, że przemysłowi udaje się przyspieszyć transformację energetyczną, dzięki czemu port w Rotterdamie może wywrzeć realny wpływ na osiągnięcie holenderskich celów klimatycznych. Aby tak się stało, potrzebujemy zdecydowanego i proaktywnego rządu współpracującego ze społecznością biznesową - dodał.

Władze portu w Rotterdamie odnotowały w 2019 roku obrót w wysokości 706,6 mln EUR (765 mln USD), co oznacza spadek w porównaniu do 707,2 mln EUR odnotowanych w 2018 r. Po stronie dochodów opłaty portowe nieznacznie wzrosły, a zwroty z leasingu nieznacznie spadły. Wynik netto bez podatków wyniósł 241 mln EUR w porównaniu do 254,1 mln EUR opublikowanych rok wcześniej.

Inwestycje dokonane przez zarząd portu w Rotterdamie w 2019 roku stały na wysokim poziomie. Inwestycje brutto, w tym udziały, wyniosły 338,3 mln EUR, w porównaniu do 408,1 mln EUR w 2018 r. Główne projekty inwestycyjne obejmowały budowę Trasy Wymiany Kontenerów (CER) na Maasvlakte, zmianę trasy części linii Port Rail przez trasę Theemsweg, oraz budowa nowych ścian nabrzeża dla terminalu Hartel.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.