PMK
Od kwietnia tego roku statki podróżujące przez Kanał Panamski może czekać 30-procentowy wzrost opłat – przewiduje Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS).
W zeszłym miesiącu Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) wprowadziła serię nowych środków, aby utrzymać operacyjny poziom wody i zapewnić niezawodność użytkownikom, jednocześnie wdrażając długoterminowe rozwiązanie dla wody.
Nałożony 15 lutego opłata za słodką wodę w wysokości 10 000 USD dotyczy statków o długości ponad 125 stóp. Dodatkowa opłata będzie zmienna w zależności od poziomu jeziora Gatun w momencie tranzytu. ICS oblicza, że ten ruch zwiększy koszty dla statków przechodzących przez Kanał Panamski nawet o 15%.
Nowa opłata za wodę słodką wyprzedza znaczące zmiany w opłatach drogowych Panama Canal Authority 2020, która wejdzie w życie 1 kwietnia tego roku. Ta modyfikacja może spowodować wzrost kosztów o nawet 17% dla statków przepływających tą drogą wodną.
Jeśli opłaty zostaną połączone, niektóre statki przepływające przez Kanał Panamski mogą stawić czoła podwyżkom cen o ponad 30% do 1 kwietnia. Okres między ogłoszeniem nowych opłat za wodę słodką a datą ich wdrożenia wynosi tylko miesiąc, co daje niewiele czasu armatorom. ICS dodał, że wszystkie zainteresowane strony były zaangażowane w proces decyzyjny w sprawie modyfikacji opłat w ubiegłym roku, a władze Kanału Panamskiego zgodziły się w tym czasie odroczyć podwyżki, aby umożliwić armatorom uwzględnienie wzrostu.
W przypadku właścicieli statków proponowane opłaty stanowią kolejny wzrost opłat za przejazd.
- Branża zmaga się obecnie ze wzrostem presji cenowej na całym świecie, ponieważ koronawirus mocno obniżył popyt, a rynki dostosowują się do nowych przepisów dotyczących poziomów siarki. Dlatego jest wysoce niewskazane, aby władze Kanału Panamskiego w tym czasie zwiększały obciążenie przemysłu i szeroko pojętej światowej gospodarki. Żegluga już teraz musi się godzić na najmniejsze marże. Podwyżki kosztów w tym zakresie, bez wystarczającego ostrzeżenia, wywierają nadmierną presję na przemysł we wrażliwym czasie, gdy jesteśmy proszeni o inwestowanie w przyszłość o niskiej emisji – skomentował Guy Platten, sekretarz generalny ICS. - Zachęcamy władze portu w Panamie do rozważenia odroczenia wprowadzenia opłaty za słodką wodę, aby dać przemysłowi szansę na lepsze przygotowanie - dodał Platten.
Założona w 1921 roku Międzynarodowa Izba Żeglugi jest głównym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym branży żeglugowej, reprezentującym armatorów i operatorów we wszystkich sektorach i branżach.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego