PMK
Od kwietnia tego roku statki podróżujące przez Kanał Panamski może czekać 30-procentowy wzrost opłat – przewiduje Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS).
W zeszłym miesiącu Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) wprowadziła serię nowych środków, aby utrzymać operacyjny poziom wody i zapewnić niezawodność użytkownikom, jednocześnie wdrażając długoterminowe rozwiązanie dla wody.
Nałożony 15 lutego opłata za słodką wodę w wysokości 10 000 USD dotyczy statków o długości ponad 125 stóp. Dodatkowa opłata będzie zmienna w zależności od poziomu jeziora Gatun w momencie tranzytu. ICS oblicza, że ten ruch zwiększy koszty dla statków przechodzących przez Kanał Panamski nawet o 15%.
Nowa opłata za wodę słodką wyprzedza znaczące zmiany w opłatach drogowych Panama Canal Authority 2020, która wejdzie w życie 1 kwietnia tego roku. Ta modyfikacja może spowodować wzrost kosztów o nawet 17% dla statków przepływających tą drogą wodną.
Jeśli opłaty zostaną połączone, niektóre statki przepływające przez Kanał Panamski mogą stawić czoła podwyżkom cen o ponad 30% do 1 kwietnia. Okres między ogłoszeniem nowych opłat za wodę słodką a datą ich wdrożenia wynosi tylko miesiąc, co daje niewiele czasu armatorom. ICS dodał, że wszystkie zainteresowane strony były zaangażowane w proces decyzyjny w sprawie modyfikacji opłat w ubiegłym roku, a władze Kanału Panamskiego zgodziły się w tym czasie odroczyć podwyżki, aby umożliwić armatorom uwzględnienie wzrostu.
W przypadku właścicieli statków proponowane opłaty stanowią kolejny wzrost opłat za przejazd.
- Branża zmaga się obecnie ze wzrostem presji cenowej na całym świecie, ponieważ koronawirus mocno obniżył popyt, a rynki dostosowują się do nowych przepisów dotyczących poziomów siarki. Dlatego jest wysoce niewskazane, aby władze Kanału Panamskiego w tym czasie zwiększały obciążenie przemysłu i szeroko pojętej światowej gospodarki. Żegluga już teraz musi się godzić na najmniejsze marże. Podwyżki kosztów w tym zakresie, bez wystarczającego ostrzeżenia, wywierają nadmierną presję na przemysł we wrażliwym czasie, gdy jesteśmy proszeni o inwestowanie w przyszłość o niskiej emisji – skomentował Guy Platten, sekretarz generalny ICS. - Zachęcamy władze portu w Panamie do rozważenia odroczenia wprowadzenia opłaty za słodką wodę, aby dać przemysłowi szansę na lepsze przygotowanie - dodał Platten.
Założona w 1921 roku Międzynarodowa Izba Żeglugi jest głównym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym branży żeglugowej, reprezentującym armatorów i operatorów we wszystkich sektorach i branżach.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej