gm24
Sejm przyjął w środę nowelizację ustawy o zapobieganiu zanieczyszczania morza przez statki. Nowe przepisy mają wprowadzić zasady kontroli i postępowania z wodami balastowymi i osadami ze statków.
Za przyjęciem ustawy było 426 posłów, nikt nie był przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rekomendowała ustawę ze zgłoszonymi przez biuro legislacyjne poprawkami o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Projekt noweli opracowany został, aby wprowadzić wymogi międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami (konwencji BWM), przyjętej w Londynie 13 lutego 2004 r.
Nowe zapisy mają się przyczynić do ochrony środowiska morskiego polskiej części Morza Bałtyckiego przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się gatunków obcych i patogenów, powodowanym przez operacje balastowe na statkach.
Nowela ma określać m.in. do których statków stosuje się przepisy dotyczące postępowania z wodami balastowymi, a także standardy postępowania z wodami balastowymi (chodzi m.in. o zakaz zrzutu wód balastowych na polskich obszarach morskich, chyba że wody te zostały poddane obróbce zgodnie ze standardami określonymi w konwencji BWM). Przepisy będą też odnosić się do odbioru osadów ze zbiorników balastowych w stoczniach i terminalach, gdzie odbywa się czyszczenie i naprawa zbiorników balastowych.
Ustanowienie przepisów w zakresie przeglądów i certyfikacji – jak wskazuje projektodawca - umożliwi armatorom statków o polskiej przynależności uzyskanie kompletu wymaganych konwencją BWM dokumentów i tym samym wykazanie zgodności z jej wymogami podczas wizyt w portach państw stron konwencji. Ma to usprawnić m.in. procedury inspekcyjne i zapobiec ewentualnym opóźnieniom statków.
Wprowadzenie zasad kontroli i postępowania z wodami balastowymi i osadami ze statków na polskich obszarach morskich ma się przyczynić do ochrony morskich ekosystemów, zapobiegać wprowadzaniu groźnych dla zdrowia i życia człowieka bakterii chorobotwórczych, a także przyczynić się do ochrony różnorodności biologicznej. Działania te, w zamyśle autorów projektu, będą mieć też pozytywny wpływ na lokalne rybołówstwo, akwakulturę i turystykę.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie