ew
W MSZ są analizowane propozycje ws. stworzenia misji wojskowej w cieśninie Ormuz, jest przedwcześnie, by cokolwiek w tej kwestii mówić - zaznaczył premier Mateusz Morawiecki. Poinformował, że temat wysłania polskiej misji do Zatoki Perskiej nie był poruszany podczas spotkania z nową szefową KE.
W środę resort spraw zagranicznych podał, że Polska uważnie przygląda się propozycji Wielkiej Brytanii ws. powołania do życia misji wojskowej w cieśninie Ormuz. Jednocześnie zaznaczono, że jak "dotychczas MSZ RP nie informowało o gotowości wsparcia tej propozycji". Z inicjatywą misji wystąpił w poniedziałek b. szef brytyjskiego MSZ Jeremy Hunt.
Premier pytany był na czwartkowej konferencji prasowej po spotkaniu z nową szefową KE Ursulą von der Leyen, czy podczas ich rozmowy ten temat został podjęty i czy Polska jest w stanie wysłać marynarkę wojenną na wody w tych okolicach.
"Temat wysłania polskiej misji na Bliski Wschód, czy do Zatoki Perskiej, nie był poruszany w ogóle podczas spotkania z panią przewodniczącą" - odpowiedział Morawiecki.
"W ramach Ministerstwa Spraw Zagranicznych analizujemy propozycje, analizujemy wnioski i prośby, które płyną do nas w tej kwestii i jest teraz przedwcześnie, żeby cokolwiek w tej kwestii mówić" - powiedział premier.
W ostatnich dniach doszło do wzrostu napięcia na linii Teheran-Londyn. W ubiegły piątek irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła brytyjski tankowiec Stena Impero w pobliżu cieśniny Ormuz. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy. Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga są przetrzymywani obecnie w Iranie.
Przejęcie Steny Impero komentowane jest jako odwet Teheranu za zatrzymanie na początku lipca przez Brytyjczyków irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru, czego dokonano w związku z podejrzeniami, że statek naruszył sankcje UE nałożone na Syrię. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne.
Wiceszef irańskiego MSZ Abbas Aragczi oświadczył we wtorek w Paryżu, że Iran zapewni bezpieczeństwo żeglugi w Zatoce Perskiej. "Iran dołoży wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo w regionie, a w szczególności w cieśninie Ormuz i nie dopuści do żadnych zakłóceń w żegludze na tym obszarze" - powiedział Aragczi we francuskim MSZ.
Mająca w najwęższym miejscu 33 km cieśnina Ormuz to najważniejsza droga transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki. Mimo regionalnych konfliktów przepływa nią blisko jedna piąta światowego zapotrzebowania na ten surowiec.Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim [foto]
Ożywienie przeładunków w OT Port Świnoujście
Intensywny I kwartał w portach morskich - podsumowanie działań TSL Silesia
Raport: Kwiecień na rynku morskich przewozów kontenerowych
Chiny kupują porty i terminale na Jedwabnym Szlaku
Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27800,00 $ | tona | 0,38% | 15 kwi |
Cynk | 2809,00 $ | tona | 0,72% | 15 kwi |
Aluminium | 2328,00 $ | tona | 1,35% | 15 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |