• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

PLK zmodernizują fragment południowo-wschodniej obwodnicy towarowej GOP

ew

05.02.2019 13:34 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PLK zmodernizują fragment południowo-wschodniej obwodnicy towarowej GOP

Partnerzy portalu

PLK zmodernizują fragment południowo-wschodniej obwodnicy towarowej GOP - GospodarkaMorska.pl

Przetarg na modernizację stacji kolejowej Sosnowiec Dańdówka, leżącej na południowo-wschodniej obwodnicy towarowej GOP, ogłosił zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. To kolejna inwestycja na tym ważnym dla transportu towarów połączeniu.

Chodzi o finansowane z budżetu państwa prace dotyczące linii kolejowej nr 171 o długości ok. 40 km, łączącej tzw. posterunek odgałęźny Katowice Panewnik (w rejonie katowickiej dzielnicy Brynów) ze stacją kolejową Dąbrowa Górnicza Towarowa. Linia ta wiedzie m.in. przez węzłowe stacje towarowe Katowice Muchowiec, Sosnowiec Dańdówka oraz Dąbrowa Górnicza Wschodnia.

We wtorek PLK poinformowały o ogłoszeniu szacowanego na 61,5 mln zł netto przetargu na przebudowę stacji Sosnowiec Dańdówka. W systemie „projektuj i buduj” do października 2021 r. mają tam zostać wymienione tory, sieć trakcyjna, 17 rozjazdów i przebudowane urządzenia sterowania. Projekt przewiduje też przebudowę nastawni w Dąbrowie Wschodniej i na posterunku Kozioł.

Według wtorkowej informacji PLK w obrębie linii nr 171 wykonano już m.in. warte 32 mln zł prace przy przebudowie urządzeń sterowania ruchem i budowie nowej oraz modernizacji działającej nastawni na terenie stacji Dąbrowa Górnicza Towarowa. W 2017 r. za ponad 21 mln zł zakończono przebudowę torów Dąbrowa Górnicza Towarowa – Dąbrowa Górnicza Wschodnia i Dąbrowa Górnicza Towarowa – Kozioł. W ub. roku za ponad 52 mln zł rewitalizowano odcinek Kozioł – Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Dorota – Juliusz.

To nie jedyne prace w połudnowej i wschodniej części obszaru określanego PLK jako Górnośląski Okręg Przemysłowy. W ramach modernizacji linii kolejowej nr 62 Sosnowiec – Tunel na terenie woj. śląskiego prowadzone są obecnie warte ok. 40 mln zł roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia; a w latach 2016–2018 wykonano za 49 mln zł prace na odcinku Sosnowiec Główny – Dabrowa Górnicza Strzemieszyce.

W ostatnich dniach PLK informowały o postępie wartych ok. 50 mln zł netto i przewidzianych do III kw. br. prac na linii nr 142 Katowice Ligota – Tychy, zapewniającej bezpośrednie połączenia dla ruchu towarowego w kierunku Jaworzna Szczakowej, Mysłowic i Gliwic, bez konieczności przejazdu przez stację Katowice.

W styczniu spółka podpisała też wartą ponad 315 mln zł brutto umowę na rewitalizację odcinków Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka. Była to część przetargu obejmującego także prace na połączeniu Chorzów Stary – Mysłowice; ta część postępowania jednak ze względu na zbyt drogie oferty została unieważniona. PLK przygotowują ponowny przetarg na te roboty.

Obecnie w woj. śląskim zarządca kolejowej infrastruktury realizuje także inwestycje pod kątem przewozów towarowych m.in na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza oraz Wyczerpy (Częstochowa) – Chorzew Siemkowice. Planowane jest ponowne postępowanie na modernizację śląskiego odcinka linii nr 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie (tzw. magistrali węglowej).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.