PMK
Japoński armator NYK przeprowadził pierwszy na świecie test statku autonomicznego zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Test został przeprowadzony na samochodowcu Iris Leader o tonażu 70,826 ton.
Podczas próby, która odbyła się w dniach 14-20 września, statek żeglował z Xinsha w Chinach do japońskich portów w Nagoi i w Jokohamie, korzystając z systemu nawigacji Sherpa System for Real ship (SSR), która oblicza optymalne trasy statku na podstawie warunków środowiskowych.
- Podczas próby SSR gromadziło informacje o warunkach środowiskowych wokół statku z istniejących urządzeń nawigacyjnych, obliczało ryzyko kolizji, automatycznie określało optymalne trasy i prędkości, które były bezpieczne i ekonomiczne, a następnie automatycznie nawigowało statek - wyjaśnił NYK w oświadczeniu. - Korzystając z danych i doświadczeń zdobytych podczas tej próby, NYK był w stanie wykazać funkcjonalność SSR – dodał.
NYK twierdzi, że przeanalizuje dane zebrane podczas podróży i będzie nadal rozwijać system SSR. Według NYK próba została przeprowadzona zgodnie z tymczasowymi wytycznymi IMO dotyczącymi prawidłowych operacji morskich autonomicznych statków powierzchniowych (MASS).
Komitet Bezpieczeństwa Morskiego IMO w czerwcu przyjął pierwszy zatwierdzony program ramowy obejmujący wstępne definicje MASS i stopnie autonomii, a także metodologię prowadzenia ćwiczeń i plan pracy. Poparcie zostało opisane jako pierwsze kroki IMO do rozwiązania kwestii autonomicznych statków.
W oświadczeniu NYK powiedział, że wierzy, że załogowe autonomiczne statki mogłyby przyczynić się do bezpieczniejszych operacji i zmniejszenia obciążenia załogi.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny