PMK
Rzeka Ren w Niemczech wkracza w suche letnie miesiące z najniższym od dwóch dekad poziomem wody, budząc obawy zakłócenia żeglugi na najważniejszej europejskiej śródlądowej drodze wodnej.
Po tym, jak wiosenne deszcze w Niemczech okazały się rzadkością, oficjalny poziom wody w Kaub - kluczowym punkcie zwrotnym w pobliżu Frankfurtu - spadł do około 1 metra w dniu 3 czerwca, najniższy dla tej pory roku od co najmniej dwóch dekad.
To budzi obawy przed powtórzeniem się zakłóceń obserwowanych w 2018 roku, kiedy woda spadła tak nisko, że rzeka stała się niedostępna dla statków przemysłowych, odcinając fabryki w dół rzeki od portów Morza Północnego.
Ze swoim źródłem wysoko w Alpach Szwajcarskich Ren biegnie ponad 800 mil (1300 kilometrów) i przewozi barki towarowe przez niektóre z najważniejszych stref przemysłowych w Europie.
Mieszanka stopniałego lodowca i deszczu zasila rzekę, ale wkład lodowców zmalał w ostatnich latach, ponieważ topnienie lata wyprzedza formowanie się lodu w zimie dzięki globalnemu ociepleniu.
Prognozy ostrzegają, że Europa stoi w obliczu suchego lata, co wywołałoby powtórkę impasu z października 2018 roku, który był wystarczająco poważny, aby zahamować niemiecki wzrost gospodarczy.
Według danych WSV wody Renu spadły o 40% od początku kwietnia. Tak było po tym, jak Europa Środkowa doświadczyła wyjątkowo suchej wiosny, z opadami poniżej swoich normalnych poziomów, zgodnie z niemiecką federalną służbą pogody DWD.
Barki przewożące paliwo typu diesel po rzece zostały ostatnio ograniczone do załadunku zaledwie 40% pojemności, jeśli planowali przepłynąć obok Kaub. Firmy takie jak rozrastająca się fabryka chemiczna BASF SE w Ludwigshafen i huta Thyssenkrupp AG w Duisburgu zarezerwowały alternatywne transporty towarów, aby nie zostały odcięte od surowców.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody