• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Mimo kryzysu Covid-19 budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia idzie pełną parą [foto, wideo]

gm24

22.04.2020 17:59 Źródło: - wybierz -
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Mimo kryzysu Covid-19 budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia idzie pełną parą [foto, wideo]

Partnerzy portalu

Mimo kryzysu Covid-19 budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia idzie pełną parą [foto, wideo] - GospodarkaMorska.pl

Pomimo skomplikowanej sytuacji epidemiologicznej w kraju budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, realizowana przez DORACO, sprawnie wchodzi w kolejne fazy realizacji: obecnie na wielu frontach prowadzone są intensywne roboty budowlano-montażowe.

Główny budynek Terminalu Promowego jest na etapie ostatnich robót stanu surowego - w dniu 17.04.2020 ułożono nad III p. wielkoformatowe ponad 30-tonowe belki typu TT prefabrykowanego stropu. Na niższych kondygnacjach rozpoczęto już prace instalacyjne m.in. układane są kanały wentylacyjne oraz rozpoczęto pierwsze mokre roboty wykończeniowe.

Budynek Magazynu jest już wykonany w części konstrukcyjnej - zmontowano konstrukcję stalową obiektu - i obecnie jest wykonywana obudowa ścian z płyt warstwowych oraz roboty murarskie. Roboty drogowe postępują bardzo dynamicznie, gdyż po wykonaniu większości sieci sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych drogowcy przystąpili do układania placów manewrowych z kostki brukowej.

Równolegle prowadzone są prace związane z modernizacją nabrzeża i rozpoczęto wykonywanie części żelbetowej platformy ro-ro czyli sztucznej wyspy, przy brzegu której będzie zlokalizowane stanowisko promowe. Ponadto trwają prace nad elementami mechanicznymi zadania: najważniejsze to ruchoma rampa najazdowa i ruchomy łącznik, stanowiący pomost dla osób wchodzących na statek. Są to urządzenia projektowane indywidualnie i sprofilowane dla tego zadania - Wykonawca rozpoczął już produkcję pierwszych komponentów tych urządzeń, których dostawa jest planowana na koniec roku."

Nowoczesny terminal promowy powstaje w centralnym punkcie Portu Wschodniego, od strony lądu przy skrzyżowaniu głównych arterii: ulic Polskiej i Chrzanowskiego, łączących się na Rondzie Karlskrona, a od strony wody – przy IV Basenie im. Marszałka Piłsudskiego – przy Nabrzeżach Polskim i Fińskim, które są obecnie przebudowywane.

Umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
Dostępność komunikacyjna do nowego terminalu zostanie zapewniona od strony południowej, za pomocą zjazdów z ul. Polskiej. Terminal zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez ulice: Polską, Janka Wiśniewskiego, oraz Trasę Kwiatkowskiego, Obwodnicę Trójmiasta i Autostradę A1.

Nowy terminal nie tylko umożliwi obsługę dłuższych statków, ale także zwiększy częstotliwość ich zawijania do portu oraz będzie otwarty na większą niż obecnie liczbę operatorów, co zwiększy jego konkurencyjność. Inwestycja zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym.

Przed budynkiem powstaną perony dla pasażerów do obsługi komunikacji publicznej i place postojowe, w tym m.in. miejsca postojowe dla taksówek, autokarów, autobusów komunikacji miejskiej oraz dozoru prywatnego.

Szacowany koszt inwestycji realizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia to ok. 290 mln zł, z czego ok. 117 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej. Zakończenie realizacji robót budowlanych planuje się w połowie 2021 roku, a rozliczenie projektu do końca 2021 r.

W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam prawie 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.