• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Maersk chce transportować towary północnym szlakiem morskim we współpracy z rosyjskim Atomflotem

PMK

17.06.2019 19:40 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Maersk chce transportować towary północnym szlakiem morskim we współpracy z rosyjskim Atomflotem

Partnerzy portalu

Maersk chce transportować towary północnym szlakiem morskim we współpracy z rosyjskim Atomflotem - GospodarkaMorska.pl

Duński gigant żeglugowy, Maersk, prowadzi negocjacje z rosyjskim armatorem atomowych lodołamaczy, FSUE Artomflot (Rosatomflot), w sprawie transportu towarów północnym szlakiem morskim.

- Zauważyliśmy rosnące zapotrzebowanie na transport towarów z Dalekiego Wschodu do Zachodniej Rosji. Wraz z Atomflotem badamy możliwość użycia w tym celu północnego szlaku morskiego - powiedział rzecznik prasowy Maersk. - Obecnie nie mamy jednak planów stałego rozmieszczenia naszych statków komercyjnych na szlakach wzdłuż północnej drogi morskiej - dodał.

We wrześniu 2018 roku statek klasy lodowej Maerska - Venta Maersk - stał się pierwszym kontenerowcem na świecie, który pokonał północną drogę morską. Dotąd ten szlak był zarezerwowany tylko dla tankowców i niektórych statków pasażerskich. Jednostka rozpoczęła swój rejs we Władywostoku, a zakończyła w Petersburgu.

200-metrowy statek ma na pokładzie kontenery z koreańską elektroniką i rosyjskimi mrożonymi rybami. 26-osobowa załoga przeszła wcześniej specjalne szkolenie, które miało jej ułatwić pracę w trudnych warunkach.

Maersk podkreślił, że obecnie nie planuje uruchomienia stałych rejsów Północną Drogą Morską, która obecnie jest dostępna dla żeglugi zaledwie przez kilka miesięcy w roku. Dodał, że w tym celu firma musiałaby zainwestować w więcej statków przystosowanych do żeglugi arktycznej.

Warto podkreślić, że Północna Droga Morska jest około 2 tygodnie krótsza niż rejsy przez Morze Śródziemne. Łączy ona Chiny z Atlantykiem, biegnąc wzdłuż północnych brzegów Eurazji, m.in. przez: Morze Barentsa, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Morze Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa. Rejsy statków tą drogą stają się coraz popularniejsze, głównie ze względu na topnienie lodowców wskutek globalnego ocieplenia. Przewiduje się, że w przyszłości znacząca część ruchu towarowego może być kierowana tą trasą.

Wyraźny impuls do szerszego użytkowania tej trasy mogą dać Rosjanie. Przebiega ona bowiem wzdłuż północnych brzegów Rosji. Istotnym elementem układanki wydaje się flota lodołamaczy, które mogłyby interweniować w razie potrzeby. O powiększaniu rosyjskiej floty lodołamaczy pisaliśmy.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.