• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Gróbarczyk: Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne

ew

13.06.2019 12:09 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk: Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne
Gróbarczyk: Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne - GospodarkaMorska.pl

Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne – powiedział w czwartek na Kanale Jamneńskim w Mielnie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, informując o podpisanej z Energą Invest umowie na wykonanie koncepcji przebudowy kanału.

Inwestycję na Kanale Jamneńskim w gminie Mielno (Zachodniopomorskie) w 2013 r. zrealizował likwidowany Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. W styczniu 2018 r. to PGW Wody Polskie przejęło nadzór nad urządzeniami i wodami w Polsce i zajęło się sprawą jeziora Jamno, które przez budowę niesterownych wrót sztormowych, od 6 lat ulega degradacji.

W czwartek podczas konferencji prasowej na Kanale Jamneńskim w Mielnie Gróbarczyk poinformował o podpisanej 12 czerwca umowie z Energą Invest na wykonanie koncepcji przebudowy inwestycji, którą minister nazwał "jednym z elementów partactwa dokonanego na jez. Jamno".

„Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne - dokończenie tej inwestycji, a przede wszystkim przebudowanie jej w sposób zgodny ze sztuką budowlaną, a na pewno naprawienie tego, z czym mamy do czynienia obecnie. W związku z tym zaczynamy ten proces inwestycyjny, poprzez podpisanie umowy z wykonawcą na koncepcję wielozadaniową, w tym zakresie” – powiedział Gróbarczyk. Zaznaczył, że „cieszy się, że udało się ten przetarg doprowadzić do końca”, a jednocześnie przeprosił, że „tak długo to trwa”.

Wyjaśnił przy tym, że to wynika z potrzeby uniknięcia błędów poprzedników, czyli "budowania bez pozwoleń, bez odpowiednich badań, bez raportów".

Gróbarczyk, mówiąc o założeniach dotyczących inwestycji, w pierwszej kolejności wymienił naprawę obecnego stanu, sterowności wrót, co pozwoli na utrzymanie odpowiedniego poziomu wody w jeziorze. Następnie powiedział o przebudowie „całej inwestycji”.

"I tu oczekujemy na koncepcję, którą przedstawi wykonawca w zakresie właśnie podpiętrzenia stopnia wodnego oraz śluzy" – zaznaczył minister. Podkreślił, że nadal brany jest pod uwagę wariant przywrócenia żeglugi w zakresie turystycznym, umożliwienia swobodnego wyjścia z jeziora na morze.

Dodał, że to wiąże się z przebudową stojącego na morzu falochronu, który nazwał „dziwactwem”. To zadanie, które jest w kompetencjach Urzędu Morskiego, też ma zostać ujęte w koncepcji. Ta ma być gotowa do 15 listopada 2019 r.

Prezes PGW Wody Polskie Przemysław Daca doprecyzował, że koncepcja ma być wykonana w trzech wariantach. W ciągu miesiąca od podpisania umowy Energa Invest ma przygotować „plan naprawczy dotyczący rozwiązania problemu (…) co najbardziej boli - ucieczki wody z jez. Jamno” – powiedział.

Zaznaczył, że równolegle prowadzone są prace nad zleceniem opracowania dokumentacji, „byśmy mogli już przystąpić w przyszłym roku do tych właściwych działań inwestycyjnych”.

Natomiast wiceprezes Energa Invest Maria Stępniewska podkreśliła, że reprezentuje „jedną z największych na wybrzeżu firm projektowych. Mamy doskonały zespół hydrotechników, których +twarzą i ojcem+ jest dr Jan Haftka. (…)” - powiedziała.

Potwierdziła, że firma dotrzyma terminów związanych z realizacją zamówienia. „Do 12 lipca postaramy się wykonać koncepcję wstępną, która zapobiegnie dalszej degradacji środowiska i ma na celu spowodowanie, że do momentu wybrania konkretnej koncepcji, będzie możliwość prowadzenia działań naprawczych, które są w stanie utrzymać i poziom jeziora i w jakimś stopniu dopomóc temu, żeby nie było sytuacji trudnych, jeśli chodzi o kanał i dojście do morza” – zaznaczyła Stępniewska.

Do 15 listopada przygotowana zostanie koncepcja w trzech wariantach. „Mówimy o koncepcji, która może być i przebudową i likwidacją tego, co jest w tej chwili źle skonstruowane i zaprojektowaniem nowych rozwiązań. Oczywiście ostateczny wybór będzie należał do zleceniodawcy” – podkreśliła.

Zaznaczyła, że Energa Invest będzie na miejscu inwestycji „tak często, jak będzie to możliwe”, będzie do dyspozycji mieszkańców i zainteresowanych środowisk lokalnych, którym gotowe wariant zostaną zaprezentowane w konsultacjach. „Nasze działania zamierzamy zakończyć do 30 grudnia” – powiedziała Stępniewska.

Przebudowę inwestycji na Kanale Jamneńskim, w tym wrót sztormowych, Gróbarczyk zapowiedział 22 września 2018 r. podczas konferencji prasowej w miejscu inwestycji minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Wstępnie ocenił wówczas koszt robót na ok. 20 mln zł. W czwartek zaznaczył, że liczy na to, iż wartość inwestycji nie przekroczy tej kwoty, ale „ostatecznie pokaże nam to koncepcja i założenia techniczno-ekonomiczne, które są przygotowywane”.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40250,00 $ tona -1,71% 26 lis
 Cynk 3330,00 $ tona -2,94% 26 lis
 Aluminium 2618,00 $ tona -4,45% 26 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.