• <
PZT_980x120_gif_2020

Duńskie firmy transportowe rozpoczęły ambitny projekt ekologiczny

Strona główna Porty, logistyka Duńskie firmy transportowe rozpoczęły ambitny projekt ekologiczny
Duńskie firmy transportowe rozpoczęły ambitny projekt ekologiczny - GospodarkaMorska.pl

PMK

26.05.2020 Źródło: własne

Grupa wiodących firm transportowych w Danii połączyła siły w ramach ambitnego projektu budowy zakładu produkcyjnego. Powstawałyby tam zrównoważone paliwa do transportu drogowego, morskiego i lotniczego na obszarze Kopenhagi.

Copenhagen Airports, AP Moller - Maersk, DSV Panalpina, DFDS, SAS i Ørsted - przewidują powstanie pierwszego tego rodzaju zakładu produkcji wodoru i e-paliwa już w 2023 roku. Po pełnej rozbudowie w 2030 roku projekt mógłby dostarczyć ponad 250 000 ton zrównoważonego paliwa dl autobusów, ciężarówek, statków morskich i samolotów każdego roku.

Produkcja mogłaby potencjalnie opierać się na łącznej mocy 1,3 gigawata, co prawdopodobnie uczyniłoby go jednym z największych tego typu obiektów na świecie i zmniejszyłoby roczną emisję dwutlenku węgla o 850 000 ton.

Pierwszy etap, który mógłby być gotowy do 2023 roku, obejmuje elektrolizer o mocy 10 MW, który może wytwarzać odnawialny wodór wykorzystywany bezpośrednio w autobusach i ciężarówkach. Drugi etap obejmuje instalację elektrolizera o mocy 250 MW, który miałby zostać uruchomiony do 2027 roku. Etap trzeci, który miałby być gotowy do 2030 roku, zwiększyłby wydajność elektrolizera w projekcie do 1,3 GW i wychwyciłby bardziej zrównoważony CO2. Projekt może potencjalnie zastąpić 5% paliw kopalnych na lotnisku w Kopenhadze do 2027 i 30% do 2030 roku.

- Jeśli projekt zostanie zrealizowany zgodnie z planem, będzie zlokalizowany na obszarze Greater Copenhagen i może dostarczać odnawialny wodór do autobusów bezemisyjnych oferowanych przez Movia i ciężkich samochodów ciężarowych zarządzanych przez DSV Panalpina, odnawialny metanol dla statków Maerska i e-naftę do samolotów SAS i transportu lotniczego - powiedzieli partnerzy we wspólnym oświadczeniu.

Projekt będzie wymagał dostaw energii odnawialnej na dużą skalę, która mogłaby potencjalnie pochodzić z morskiej energii wiatrowej budowanej w Rønne Banke.

- Dekarbonizacja sektora transportu jest znaczącym i złożonym zadaniem, które wymaga współpracy każdej firmy, organizacji i kraju - skomentował Søren Skou, prezes A.P. Moller - Maersk.

- Ten projekt stanowi pierwszy krok na drodze do ogromnej transformacji produkcji i dystrybucji zrównoważonej energii. W Danii mamy teraz okazję przyspieszyć zieloną transformację i przejąć wiodącą rolę w zasilaniu przyszłości zrównoważoną energią i cieszę się, że możemy przyczynić się do konkretnych działań. Potrzebujemy wielu takich projektów zarówno w Danii, jak i na całym świecie, aby osiągnąć naszą ambicję i stać się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku – dodał.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 48,28 $ baryłka  0,88% 10:59
 Cyna 18820,00 $ tona -0,37% 23 lis
 Cynk 2756,00 $ tona -1,11% 23 lis
 Aluminium 1969,00 $ tona -0,76% 23 lis
 Pallad 2333,90 $ uncja  -0,52% 10:53
 Platyna 967,65 $ uncja  0,27% 10:59
 Srebro 23,52 $ uncja  0,99% 10:59
 Złoto 1811,25 $ uncja  0,31% 10:59
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.