• <
PZT_980x120_gif_2020

Duńskie firmy transportowe rozpoczęły ambitny projekt ekologiczny

Strona główna Porty, logistyka Duńskie firmy transportowe rozpoczęły ambitny projekt ekologiczny
Duńskie firmy transportowe rozpoczęły ambitny projekt ekologiczny - GospodarkaMorska.pl

PMK

26.05.2020 Źródło: własne

Grupa wiodących firm transportowych w Danii połączyła siły w ramach ambitnego projektu budowy zakładu produkcyjnego. Powstawałyby tam zrównoważone paliwa do transportu drogowego, morskiego i lotniczego na obszarze Kopenhagi.

Copenhagen Airports, AP Moller - Maersk, DSV Panalpina, DFDS, SAS i Ørsted - przewidują powstanie pierwszego tego rodzaju zakładu produkcji wodoru i e-paliwa już w 2023 roku. Po pełnej rozbudowie w 2030 roku projekt mógłby dostarczyć ponad 250 000 ton zrównoważonego paliwa dl autobusów, ciężarówek, statków morskich i samolotów każdego roku.

Produkcja mogłaby potencjalnie opierać się na łącznej mocy 1,3 gigawata, co prawdopodobnie uczyniłoby go jednym z największych tego typu obiektów na świecie i zmniejszyłoby roczną emisję dwutlenku węgla o 850 000 ton.

Pierwszy etap, który mógłby być gotowy do 2023 roku, obejmuje elektrolizer o mocy 10 MW, który może wytwarzać odnawialny wodór wykorzystywany bezpośrednio w autobusach i ciężarówkach. Drugi etap obejmuje instalację elektrolizera o mocy 250 MW, który miałby zostać uruchomiony do 2027 roku. Etap trzeci, który miałby być gotowy do 2030 roku, zwiększyłby wydajność elektrolizera w projekcie do 1,3 GW i wychwyciłby bardziej zrównoważony CO2. Projekt może potencjalnie zastąpić 5% paliw kopalnych na lotnisku w Kopenhadze do 2027 i 30% do 2030 roku.

- Jeśli projekt zostanie zrealizowany zgodnie z planem, będzie zlokalizowany na obszarze Greater Copenhagen i może dostarczać odnawialny wodór do autobusów bezemisyjnych oferowanych przez Movia i ciężkich samochodów ciężarowych zarządzanych przez DSV Panalpina, odnawialny metanol dla statków Maerska i e-naftę do samolotów SAS i transportu lotniczego - powiedzieli partnerzy we wspólnym oświadczeniu.

Projekt będzie wymagał dostaw energii odnawialnej na dużą skalę, która mogłaby potencjalnie pochodzić z morskiej energii wiatrowej budowanej w Rønne Banke.

- Dekarbonizacja sektora transportu jest znaczącym i złożonym zadaniem, które wymaga współpracy każdej firmy, organizacji i kraju - skomentował Søren Skou, prezes A.P. Moller - Maersk.

- Ten projekt stanowi pierwszy krok na drodze do ogromnej transformacji produkcji i dystrybucji zrównoważonej energii. W Danii mamy teraz okazję przyspieszyć zieloną transformację i przejąć wiodącą rolę w zasilaniu przyszłości zrównoważoną energią i cieszę się, że możemy przyczynić się do konkretnych działań. Potrzebujemy wielu takich projektów zarówno w Danii, jak i na całym świecie, aby osiągnąć naszą ambicję i stać się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku – dodał.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 42,10 $ baryłka  -0,57% 05:58
 Cyna 17110,00 $ tona -0,23% 7 lip
 Cynk 2023,00 $ tona -0,69% 7 lip
 Aluminium 1596,00 $ tona 0,19% 7 lip
 Pallad 1959,20 $ uncja  -0,19% 05:56
 Platyna 848,80 $ uncja  -0,47% 05:57
 Srebro 19,05 $ uncja  0,11% 05:59
 Złoto 1806,25 $ uncja  -0,08% 05:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.