pc/gov.pl
W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej 9 lipca odbyło się posiedzenie Grup roboczych Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych. Głównym tematem spotkania była możliwość uwzględnienia potrzeb sektora żeglugi śródlądowej w dokumentach dotyczących nowej perspektywy finansowej UE.
Ministerstwo przedstawiło swoje działania oraz zadania zrealizowane w pierwszym półroczu tego roku przez partnerów w przygotowywaniu programów rozwoju śródlądowych dróg wodnych, tj. przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz przez Zarząd Morskiego Portu Gdańska S.A.. MGMiŻŚ potwierdziło, że prace nad programami przebiegają zgodnie z harmonogramem i przygotowanie projektów programów rozwoju dróg wodnych zakończy się w I kwartale 2021 roku.
Główna część spotkania była poświęcona możliwościom uwzględnienia potrzeb sektora transportu wodnego śródlądowego w przyszłych programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE. Członkowie grup roboczych - przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, przedsiębiorcy, armatorzy, przedstawiciele uczelni wyższych i stowarzyszeń, biznesu - zapoznali się z informacjami przedstawionymi przez przedstawicieli Ministerstwa Inwestycji i rozwoju o harmonogramie prac dotyczących nowej perspektywy finansowej.
W dyskusji na ten temat przedstawiciele urzędów marszałkowskich podzielili się aktualnymi informacjami o możliwości ujęcia rozwoju dróg wodnych w dokumentach strategicznych i programowych na poziomie regionalnym. Natomiast samorządy gminne podkreślały konieczność uwzględnienia lokalnych potrzeb, obejmujących modernizację śródlądowych dróg wodnych oraz wzmocnienie sektora transportu wodnego śródlądowego (w tym infrastruktury portowej) w przyszłych programach operacyjnych, a także w instrumentach rządowych.
Wójt Malczyc przedstawił informacje o rozwijającym się prywatnym odrzańskim porcie w Malczycach i przedstawił propozycje rodzajów wsparcia dla przedsiębiorców działających w sektorze. Prezydent Raciborza przekonywał o tym, że biorąc pod uwagę powtarzające się okresy suszy, zmiana funkcji zbiornika Racibórz dla zasilania Odrzańskiej Drogi Wodnej staje się oczywista. Przedstawił informację z której wynika, że podczas majowego wezbrania przez czaszę wykańczanego zbiornika przepłynęło ok. 120 mln m3 wody. Prezydent zauważył, że gdyby tę ilość wody zatrzymać w zbiorniku i użyć jej do zasilania drogi wodnej, żegluga na Odrze prawdopodobnie nie stanowiłaby problemu przez znaczną część sezonu nawigacyjnego.
W drugiej części spotkania przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury poinformowali o celach i zakresie rozpoczynającej się rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zachęciło do udziału w prowadzonych przez Komisję Europejską konsultacjach społecznych i wyrażenia w nich poparcia dla rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce.
Wytyczne dotyczące transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) – ocena
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej
Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Konsultacje projektu harmonogramu prac
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie