PMK
Chiński koncern PetroChina sprzedaje na europejski rynek coraz więcej gazu LNG pochodzącego z rosyjskiego terminalu Jamał LNG. To kolejny przykład na to, że azjatyckie firmy poszerzają swój udział na tym rozwijającym się rynku.
Wczesne uruchomienie drugiego i trzeciego zakładu Jamał LNG w 2018 roku ułatwiło ten masowy eksport PetroChina, gdyż firma posiada 20 procent udziałów w produkcji terminalu.
PetroChina transportowała tej zimy ładunki gazu głównie do północno-zachodniej Europy. Głównymi kupcami były firmy tradingowe Vitol i Trafigura, a także brytyjski koncern naftowy BP.
Zeszłej zimy PetroChina również sprzedawała mniejsze ilości gazu pochodzącego z terminalu Jamał LNG. Jednak skok produkcji obiekcie na koniec 2018 roku do 16,5 miliona ton rocznie pozwolił PetroChina konkurować z innym udziałowcem Jamał LNG – Novatekiem oraz producentami z USA.
Tej zimy Europa stała się głównym miejsce docelowym transportu ładunków LNG, przy słabym popycie w Azji i zwiększonych kosztach transportu w celu transportu LNG między basenem Atlantyku i Pacyfiku.
Rosyjski Novatek z kolei ma 60-procentowy udział w Jamal LNG i oferuje europejskim przewoźnikom do dwóch transportów tygodniowo. Reszta udziałów (20 proc.) posiada francuski France Total.
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów