PMK
Liczba kontenerowców, na których zostaną zainstalowane skrubery, ma wzrosnąć w najbliższych miesiącach, wraz ze zbliżającą się datą wejścia w życie przepisów IMO 2020 - twierdzą eksperci z agencji Alphaliner.
Według badań agencji obecnie 16 kontenerowców o różnej wielkości (od 2,9 do 18 tys. TEU ładowności) znajduje się w dalekowschodnich stoczniach, gdzie przechodzą instalacje skruberów.
- Liczba kontenerowców, które zostaną zmodernizowane w tym roku, będzie stale rosła. Aż do 30 statków ma być wycofywanych z eksploatacji w każdym miesiącu w drugiej połowie 2019 roku. Większość z tych modernizacji ma pokrywać się z ich regularnymi datami dokowania, aby zminimalizować przestoje w pracy - tłumaczy Alphaliner.
Popularność skruberów na rynku nadal rośnie, ponieważ coraz więcej właścicieli kontenerowców decyduje się na ich instalację, a łączna liczba zamówionych do tej pory płuczek przekroczyła 700 jednostek. Z tego około 200 jednostek zostanie zamontowanych na nowych jednostkach, podczas gdy pozostałe ponad 500 zostaną zainstalowane na istniejących statkach.
Biorąc pod uwagę dużą liczbę statków wymagających modernizacji i ograniczoną liczbę miejsc dostępnych w stoczniach na modernizację, mniej niż połowa z nich zostanie zainstalowana przed datą wdrożenia przepisów IMO 2020.
Przepis będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 roku. Zbliżająca się regulacja będzie wymagać od statków spalania paliwa o zawartości siarki nie większej niż 0,5%, w porównaniu do obecnie 3,5%, lub instalacji skruberów usuwających siarkę podczas spalania paliwa. Właściciele statków mają również wybór, aby używać alternatywnych paliw, takich jak skroplony gaz ziemny, w celu spełnienia wymagań.
Obecnie, według danych DNV GL, 1850 statków jest wyposażone w skrubery. Do 2020 roku ma do nich dołączyć kolejne 2500 jednostek. Wśród wszystkich zainstalowanych scrubberów tylko 37% została zainstalowana na nowych jednostkach, w przeciwieństwie do 63% zamontowanych w czasie modernizacji.
Co ciekawe, prawie 60% wszystkich modernizacji i instalacji miało miejsce w azjatyckich stoczniach. Ten procent zwiększa się do prawie 85%, gdy uwzględnia się tylko instalacje na nowych jednostkach. Sektory wycieczkowe i RoPax były początkowo największymi zwolennikami tej technologii. Jednak druga fala zamówień skruberów dotknęła także rynek masowców, kontenerowców i tankowców.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny