PMK
11 czerwca w fińskim Röyttä Harbour odbyła się ceremonia otwarcia największego, nordyckiego terminalu skroplonego gazu (LNG).
Terminal Tornio Manga LNG ma być odpowiedzią na rosnący popyt na paliwo LNG. Obiekt ma pomóc w dostarczeniu tego surowca do Północnej Finlandii i Szwecji.
- To największy taki obiekt w krajach nordyckich. Dotąd jedynym terminalem LNG w Finlandii był ten w Pori. Tornio Manga jest wyposażony w stacje bunkrowania dla statków LNG, instalacje regazyfikacyjne dla skroplonego gazu ziemnego, a także zbiorniki o pojemności 50 tys. m3 - powiedział Mika Kolehmainen, dyrektor generalny Manga LNG Oy.
Terminal jest wynikiem wieloletniej współpracy kilku firm: Outokumpu, SSAB, EPV Energy i Gasum. Wärtsilä została z kolei wybrana na głównego wykonawcę obiektu.
- Otwarcie Tornio Manga jest długo oczekiwanym kamieniem milowym dla nas wszystkich. Uruchomienie nowego terminalu LNG znacząco wspiera cele obniżenia emisji w Finlandii, jak również we wszystkich krajach nordyckich - skomentował Kimmo Rahkamo, wiceprezes ds. gazu ziemnego i LNG w Gasum.
- Przejście na czystsze paliwa to ogólnoświatowy trend, który należy przyspieszyć w każdy możliwy sposób. Dzięki zastosowaniu LNG zmniejszamy emisję lokalnych zanieczyszczeń z ruchu morskiego i drogowego, jednocześnie utrzymując konkurencyjność zakładów w północnej Finlandii - dodał Rahkamo.
Liczba statków wykorzystujących LNG jako paliwo w ruchu morskim rośnie na całym świecie. Rahkamo uważa, że nowy terminal przekona jeszcze więcej operatorów do korzystania z tego surowca.
- Budowa infrastruktury dystrybucyjnej ułatwi nowym operatorom rozpoczęcie korzystania z LNG. W przyszłości ta sama infrastruktura gazowa może zostać wykorzystana do przejścia na stosowanie skroplonego biogazu (LBG), co jeszcze bardziej ograniczy emisje - wyjaśnił Rahkamo.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?