pc
Mur przeciwko imigrantom. Jak zapowiedział Robert Goodwill, brytyjski minister ds. emigracji, jego budowa rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu. Mur ma oddzielić tzw. „dżunglę” w Calais, w której obecnie przebywa około 10 000 imigrantów, od autostrady prowadzącej do portu.
Budową muru zajmą się Brytyjczycy. Jak podaje agencja Reuters, ta decyzja była długo utrzymywana w tajemnicy, bo oznacza ona, że "brytyjska granica państwa zostanie de facto umieszczona na terytorium Francji, a było to przedmiotem ogromnych sporów dyplomatycznych". Już w marcu tego roku Paryż i Londyn wspólnie przeznaczyli ponad 20 milionów euro na poprawienie bezpieczeństwa wokoło Calais. Budowa muru ma być kolejnym ze wspólnych przedsięwzięć.
Bezpieczniej w porcie?
Autostrada prowadząca do portu w Calais jest już odgrodzona płotem na odcinku czterech kilometrów. Wysoki na 4 metry mur przedłuży go o kolejny kilometr. Kosz tego przedsięwzięcia to prawie 2 miliony funtów. Zdaniem Richarda Burnetta, dyrektora stowarzyszenia brytyjskich przewoźników, ta inwestycja to strata pieniędzy, a kierowcy oczekują, by na drodze prowadzącej do portu pojawiły się patrole policji i wojsko. Ciężarówki są bowiem szturmowane przez agresywnych imigrantów, którzy chcą nielegalnie przedostać się do Wielkiej Brytanii. Obrzucają pojazdy kamieniami, podpalają stosy opon, rzucają na drogę pnie i gałęzie drzew, a kiedy samochody się zatrzymują - próbują się w nich ukrywać.
Protesty
W miniony poniedziałek kierowcy ciężarówek, pracownicy portu, policyjni związkowcy, handlowcy, rolnicy i organizacje mieszkańców w Calais we Francji zorganizowali protest. Domagali się natychmiastowej likwidacji wielkiego obozowiska afrykańskich i bliskowschodnich imigrantów, zwanego „Nową Dżunglą”. Autostradę koło Calais częściowo zablokowało ponad ćwierć tysiąca ciężarówek, traktorów i samochodów osobowych. Protestowali także rolnicy, zaniepokojeni masowymi kradzieżami płodów rolnych przez imigrantów. Właściciele restauracji, hoteli i butików w Calais alarmowali natomiast, że stanęli na skraju bankructwa, ponieważ rosnąca przestępczość sprawiła, że turyści coraz częściej omijają to miasto.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie