• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Uwaga na hamulce w wagonach cargo

jk

07.09.2017 07:11 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Uwaga na hamulce w wagonach cargo - GospodarkaMorska.pl

Urząd transportu Kolejowego ogłosił alert dotyczy problemów z hamowaniem wagonów wyposażonych w kompozytowe wstawki hamulcowe typu C810 w warunkach zimowych.

30 sierpnia 2017 r. opublikowała go Szwedzka NSA w Systemie Informacji Bezpieczeństwa (SIS), zarządzanym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej.

Jak podaje urząd, istnieje ryzyko występowania podobnych problemów z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi  w Polsce. Dlatego Urząd Transportu Kolejowego zwraca się do przedsiębiorstw kolejowych o informację o liczbie eksploatowanych pojazdów kolejowych wyposażonych w kompozytowe wstawki hamulcowe typu C810.

W przypadku eksploatowania  pojazdów z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi,  UTK apeluje także do przewoźników kolejowych o zwrócenie szczególnej uwagi na kwestię zagrożeń wynikających z możliwej redukcji siły hamującej, szczególnie w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Jak powiedział portalowi wnp.pl prezes zarządu PKP Cargo Maciej Libiszewski, przewoźnik ten użytkuje już wagony z takimi wkładkami, ale jest ich „ograniczona liczba i stosowane są na trasach w krajach zachodnich”.

Dodajmy, że pierwszy przypadek kłopotów z hamowaniem w Szwecji dotyczył przejechania pociągu znaku „stop”. Pociąg miał prędkość 18 km/h, hamowanie rozpoczęto 200 m przed semaforem. Niestety  pociąg przejechał znak stopu o 20 m, zatrzymał się po wdrożeniu hamowania awaryjnego.

Drugi incydent dotyczył pociągu, w którym stwierdzono złe wyniki hamowania kontrolnego. W stanie ładownym wyniki hamowania kontrolnego były o 10% poniżej wartości założonej. W stanie próżnym wyniki hamowania były o 18% poniżej wartości założonej.

Trzeci przypadek miał miejsce pomiędzy miejscowościami Boden i Haparanda na północy Szwecji. Temperatura wynosiła -20 C oraz występowały opady śniegu. Pociąg towarowy zestawiony był z 8 wagonów. Dwa wagony były czteroosiowe i posiadały kompozytowe wstawki hamulcowe (C810).  Wagony te były pierwszym i ostatnim w pociągu. Pozostałe 6 wagonów było dwuosiowych i posiadały żeliwne wstawki hamulcowe. Wagony z kompozytowymi klockami były ciężkie, załadowane towarami niebezpiecznymi. Waga wagonów z kompozytowymi wstawkami wynosiła 42% masy całego pociągu i 41% rzeczywistej masy hamującej pociągu. Maszynista hamował co 15 minut, ale mimo wszystko notował spadek siły hamującej w trakcie przejazdu.

Oprócz tych trzech przypadków, maszyniści Green Cargo poinformowali o doświadczeniach związanych z ryzykiem operacyjnym w warunkach zimowych dla pociągów złożonych z wagonów w 100% posiadających kompozytowe wstawki hamulcowe, ale bez zaistnienia incydentów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.