pc
Terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie zastrzykiem finansowym do budżetu – powiedział w „Rozmowie pod krawatem” w Radiu Szczecin Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jego zdaniem inwestycja pozwoli na pozyskanie opłat celnych, które obecnie trafiają do niemieckiej kasy.
– Towar, który wchodzi do strefy Unii, odprawiany jest w danym porcie. Później, wewnątrz krajów Unii, rozprowadzany jest bez cła. Jeśli nasze towary w dużej części odprawiane są w Hamburgu, Antwerpii czy w Bremerhaven, to my z tego cła nie posiadamy nic – wyjaśniał na antenie Radia Szczecin Słaboszewski.
Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności terminala na Warszowie w Świnoujściu. Dokument ma być gotowy do końca roku.
Jak poinformował prof. Stanisław Gucma z Akademii Morskiej w Szczecinie, projektant morskiej części terminalu, jego „docelowa roczna zdolność przeładunkowa to 1,5 mln TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera). Rocznie przewidywane jest 150 wejść kontenerowców oceanicznych długich na 400 metrów i 330 wejść tzw. feederów, czyli mniejszych kontenerowców długości do 250 metrów. Terminal jest tak projektowany, żeby przy nabrzeżach jednocześnie mogły stać dwa kontenerowce oceaniczne i jeden feeder. Przewidziano w nim także miejsce dla barek kontenerowych.
Budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu ma kosztować około 2 mld złotych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Problemy techniczne na Nova Star. Rejs do Szwecji przerwany
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu